Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (20.12.2023)
Didaktika nácviku sborových skladeb různých stylů, diferenciace podle použitých kompozičních technik, problematika využití jednotlivých hudebních výrazových prostředků, typů a interpretační úrovně sborů. Připravenost studentů ve znalosti čtení not je rozvíjena doprovodem a hrou klavírních výtahů. Zvláštní pozornost je proto věnována hře z listu, při níž není hlavním cílem detailní výrazové propracování interpretované skladby, ale snaha o globální "čtení" partitury a její zvukovou realizaci v podobě odpovídající technickým možnostem interpreta. Cílem kurzu je také schopnost umělecké spolupráce se sólistou nebo sbormistrem a doprovázeným sborem. Práce s různorodým hudebním materiálem - didaktickým i instruktivním, orchestrálními i komorními party a partiturami, klavírními výtahy, ale i nezbytnou stylizací lidových a populárních písní pomocí akordových značek. Teoretické znalosti a praktické dovednosti mohou žáci prakticky uplatnit při zkouškách komorního sboru.
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (20.12.2023)
Didactics of practicing choral compositions of different styles, differentiation according to the compositional techniques used, problems of using individual musical means of expression, types and performance level of choirs. The students' readiness in the knowledge of reading music is developed by the accompaniment and playing of piano lifts. Particular attention is therefore paid to playing from the page, in which the main goal is not the detailed expressive elaboration of the interpreted piece, but the pursuit of a global "reading" of the score and its sound realization in a form appropriate to the technical possibilities of the performer. The course also aims at the ability to collaborate artistically with a soloist or choirmaster and the accompanying choir. Work with a variety of musical material - didactic and instructional, orchestral and chamber parts and scores, piano excerpts, as well as the necessary stylization of folk and popular songs using chord markings. Students can put their theoretical knowledge and practical skills into practice in chamber choir rehearsals.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (20.12.2023)
Brinson, B. & Demorest, S.: Choral Music Methods and Materials. Cengage, ISBN: 1133599664, 2014.
Levitin, Daniel: This is Your Brain on Music: Understanding a Human Obsession. Atlantic Books, ISBN 1843547163, 2008.
Thompson, William, Forde: Music, Thought, and Feeling: Understanding the Psychology of Music. Oxford University Press, ISBN-10 : 0195377079, ISBN-13 : 978-0195377071, 2008.
Broomhead, Paul: What is Music Literacy? Routledge, ISBN-10 : 1138299154, ISBN-13 : 978-1138299153, 2018.
Duane S. Crowther: KEY CHORAL CONCEPTS: Teaching Techniques & Tools to Help Your Choir Sound Great (Techniques For Teaching & Conducting High School & Adult Choirs), Horizon Publishers & Distributors, Inc., 2016.
Brower, Harriette: Vocal Mastery Talks with Master Singers and Teachers. Tredition classics, ISBN: 3842478410, 2011.
SMITH, Brenda; SATALOFF, Robert T. Choral pedagogy. Plural Publishing, 2013.
DEMOREST, Steven M. Building choral excellence: Teaching sight-singing in the choral rehearsal. Oxford University Press, USA, 2001
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (20.12.2023)
Brinson, B. & Demorest, S.: Choral Music Methods and Materials. Cengage, ISBN: 1133599664, 2014.
Levitin, Daniel: This is Your Brain on Music: Understanding a Human Obsession. Atlantic Books, ISBN 1843547163, 2008.
Thompson, William, Forde: Music, Thought, and Feeling: Understanding the Psychology of Music. Oxford University Press, ISBN-10 : 0195377079, ISBN-13 : 978-0195377071, 2008.
Broomhead, Paul: What is Music Literacy? Routledge, ISBN-10 : 1138299154, ISBN-13 : 978-1138299153, 2018.
Duane S. Crowther: KEY CHORAL CONCEPTS: Teaching Techniques & Tools to Help Your Choir Sound Great (Techniques For Teaching & Conducting High School & Adult Choirs), Horizon Publishers & Distributors, Inc., 2016.
Brower, Harriette: Vocal Mastery Talks with Master Singers and Teachers. Tredition classics, ISBN: 3842478410, 2011.
Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)
Playing the Piano
Active participation in lessons, mastering the set repertoire. Performance of 2 contrasting stylizations of folk songs and 2 contrasting popular songs. Performance of 2 choral scores with a set task.
Accompaniment of 4 songs by students.
Regulary participation at lessons, twice a semester active conducting performance.
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (20.12.2023)
Plaing the Piano
Piano stylization of a folk song. Piano stylization of popular songs. Playing choral scores and performing various choral activities (conducting with one hand, playing selected combinations of voices, etc.
Methodology of choir warm-up
Motivational introduction to practice or. text translation