PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Comparative Education - OINQ3P042A
Anglický název: Comparative Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)
The comparative pedagogy as one of the main pedagogical disciplines examines pedagogical phenomena and facts, school systems and at the same time compares their similarities and differences in two or more countries. It answers the question of where education is heading in the world and by what methods today education systems are objectively compared. Based on analyzes, it offers an evaluation of the state of Czech education in comparison with educational systems abroad. Aims: The student has to understand the subject and methods of comparative pedagogy and is able to critically assess our school system through comparison on the basis of knowledge of development trends in our country and in the world. Content definition: 1. Comparative pedagogy as a scientific discipline. 2. Subject, methods, functions of comparative pedagogy. 3. Development of comparative pedagogy. 4. Analysis of educational systems abroad 5. Typology of school systems. 6. World and European trends in education., Globalization 7. Comparison in the field of education management. 8. Analysis of the Czech educational system in terms of world trends (comparison according to individual school levels). 9. International comparison of educational results of pupils and students. 10. School reforms abroad.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)

Bignold, W., Gayton, L. (2009). Global Issues and Comparative Education. Learning Matters.

Kubow, P. K., Fossum, P. R. (2006). Comparative Education: Exploring Issues in International Context. Pearson.

Marshall, J. (2019). Introduction to Comparative and International Education. London: Sage Publications.

Phillips, D., Schweisfurth, M. (2014). Comparative and International Education: An Introduction to Theory, Method, and Practice. Bloomsbury Academic.

Verger, A., Altinyelken, H. K., Novelli, M. (2018). Global Education Policy and International Development: New Agendas, Issues and Policies. Bloomsbury Academic.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK