PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Anthropological Dimension in Education - OINQ3P041A
Anglický název: Anthropological Dimension in Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, KLP [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)
The course analyzes the anthropological dimension of education, contextualizes the key theoretical problems of human education as a biosocial being. The examples of specific educational questions indicate their interdisciplinary connections and overlaps with natural sciences and social sciences. The concept of the so-called anthropological constants and cultural universals is used as a starting point for the presentation of the anthropological dimension in education. The aim of the course is to develop students' ability to perceive theoretical issues in education through the prism of integral anthropology, ie. with regard to man, his determinants, relationships and needs. Content definition: 1. The concept of integral anthropology and the relations of anthropology to pedagogy. 2. Overview of pedagogically relevant disciplines and subdisciplines of modern anthropology. 3. The so-called anthropological constants and cultural universals as a starting point for pedagogical thinking. 4. Holistic and systemic approach to man. 5. Pedagogical anthropology in the past and today. 6. Current topics in contemporary anthropological discourse.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)

Engelke, M. (2017). Think Like an Anthropologist. Pelican.

Gardner, K., Lewis, D. (2015). Anthropology and Development: Challenges for the Twenty-First Century. Pluto Press.

Gingell, J. (2008). Philosophy of Education: The Key Concepts. New York: Routledge.

Ingold, T. (2017). Anthropology and/as Education. New York: Routledge.

Pountney, L., Maric, T. (2015). Introducing Anthropology: What Makes Us Human? Polity.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK