PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminar of History of Education - OINP1P112A
Anglický název: Seminar of History of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Anotace - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (24.03.2019)
The content of the course is the education during the Classical Ages, the Middle Ages, the Renaissance, ..., the 19th and 20th century, especially the development of pedagogical thinking and the pedagogy itself as the scientific sphere. The process of liberalization of education, the status of child in education, the process of "teacher profession creation" and teachers education are discussed. Especial emphasis is given to Komenský and the reform pedagogy.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (24.03.2019)

The aim of this course is to acquaint students with the development of pedagogical way of thinking, namely the thinking of educational institutions and politics surrounding school systems during particular cultural periods. Students will learn to evaluate historical and pedagogical phenomenons and use historical scientific methods of pedagogy.

Literatura - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (29.02.2020)

BANTOCK, G. H. Studies in the History of Educational Theory. Volume I-II. London; New York Routledge, 2012.

COLE, L. A History of Education (Socrates to Montessori). New York: Rinehart nad Company, 1950.

DOTTS, B. W. Educational Foundations (Philosophical and Historical Perspectives). Cambridge University Press, 2019.

GUTEK, G. L. Historical, Philosophical Foundations of Education: A Biographical Introduction. Boston: Pearson, 2011.

RURY, J. L. & TAMURA, E. H. The Oxford Handbook of the History of Education. Oxford University Press, 2019.

OZMON, H. A. Philosophical Foundations of Education. Upper Sadle River: Pearson Education, 2012.

 

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (29.02.2020)

- to write essays on the chosen topics

 

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (29.02.2020)

1. Education in ancient Greece and Rome. Socrates, Plato, Aristotle.
2. Education in the Middle Ages. Christianity and its influence on education. Scholasticism. Church schools, urban schools, and universities.
3. Education and training in the period of humanism and renaissance.
4. Pedagogy of J. A. Komenský.
5. Pedagogy of the Enlightenment Period. Locke, Rousseau, and Pestalozzi.
6. Pedagogy and education in 19th century. J. F. Herbart. Herbartismus. Froebel, and Lindner.
7. Reform pedagogy. The direction of 20th century pedagogy.

 

Students are expected to produce papers under the tutoring.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK