PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Text Linguistics and Stylistics - OINA3A011A
Anglický název: Text Linguistics and Stylistics
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)
The course introduces the students into the parole area of linguistics, familiarizing them with essentials of textual and stylistic analysis. Since the course deals with macrotextual and microtextual phenomena and also takes account of some contrastive issues, it will be valuable for language proficiency and teaching. Themes: 1. Introduction. Basic concepts 2. Approaches to style. Style and register. 3. Approaches to style. 2. Functional frameworks of style 4. Approaches to style. 3. Other schools and treatments 5. Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres 6. Text Structure/Organization 7. Texture 1. Cohesive ties and the system of cohesive devices 8. Texture 2. Cohesive chains 9. Thematic progressions 10. Paragraph types, paragraphing and paragraph build-up 11. Coherence 12. Review; Comprehensive analysis of a sample
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (10.09.2021)

samostudium literatury: 20 hodin za semestr
práce se studijními materiály: 15 hodin za semestr
plnění průběžných úkolů: 15 hodin
bez seminární práce

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)

CRYSTAL, David, DAVY, Derek. Investigating English Style. 16th ed. Abingdon, Oxon and New York: Routledge, 2013. ISBN 9780582 550 11 7.

DANEŠ, František. “Functional Sentence Perspective“ and Text Connectedness. In: Maria E. Conte, Janos S. PETӦFI, Emel SӦZER (eds). Text and Discourse Connectedness. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Co., 23-31, 1989. ISBN9789027230171

DANEŠ, František. The Paragraph. A Central Unit of the Thematic and Compositional Buildup of Texts, InBrita WARVIK, Sanna K.TANSKANEN, Risto HILTUNEN (eds) Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, Turku: University of Turku, 1995, 29-40. ISBN 951-29-0572-8.

ESSER, Jűrgen. Introduction to English Text-Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009.  ISBN 978-3-631-56003-7.

FAIRCLOUGH, Norman. Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London and New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25893-6.

HALLIDAY, Michael. A. K., HASAN, Ruqaiya. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press, 1985. ISBN:0-19-437154-9.        

JOHNSTONE, Barbora. Discourse Analysis. Malden, Mass.; Oxford: Blackwell. 3rd ed. 2018. ISBN 978-111 9257691.

NORGAARD, Nina, BUSSE, Beatrix, MONTORO, Rocio. Key Terms in Stylistics, London, New York: Continuum, 2010. ISBN 978-0-8264-1948-4.

TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. From Text to Texture: An Introduction to Processing Strategies. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2009. ISBN 9788024424293.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (09.09.2023)

ZÁPOČET student získá za pravidelnou aktivní účast na semináři a za odevzdání přijatelné seminární práce. Seminární práce spočívá v kritickém zhodnocení studie zabývající se textově-lingvistickým nebo stylistickým tématem dle samostatné volby adepta (v rozsahu maximálně jedné stránky), po níž následuje učební aktivita na stejné téma, navržená posluchačem, důkladně rozpracovaná pro praktické použití, zaměřená na určitou věkovou skupinu a úroveň pokročilosti studentů a též opatřená výkladem z hlediska textové lingvistiky nebo stylistiky. Pokud práce nesplňuje věcná nebo formální kritéria, adept může jednou během zkouškového období práci přepracovat na jiné téma.

MINITESTY Během dvou přednášek (9/11 a 14/12) se posluchači mohou zapojit do fakultativního motivačního minitestování. Minitesty jsou nepovinné úkoly teoretické i prakticko-analytické, zaměřené na jevy dosud probrané v kurzu. Jejich celkový výsledek vytváří obraz práce studenta během celého kurzu. Za každý vynikající výsledek minitestu (100%) získá student dva body, které se připočtou k celkovému výkonu u zkoušky.

ZKOUŠKA Posluchač se může přihlásit k písemné zkoušce, jen pokud úspěšně splnil požadavky ze semináře (pravidelná docházka, aktivní zapojení do práce v semináři a přijatelná seminární práce odevzdaná nejpozději na posledním semináři elektronicky a ve výtiskui). Před praktickou částí písemné zkoušky student též odevzdá soupis své odborné četby, ve které vedle povinných titulů nesmí chybět alespoň tři tituly doporučené v sylabu k odlišný tématům.

Zkouška se skládá ze dvou částí stejné váhy (každá koncipovaná max. na 30b), které se konají týž den. Nicméně úspěšné zvládnutí teoretické části (alespoň 15b) je podmínkou pro účast v části praktické (analytické). Tudíž neúspěch v teoretické části znamená, že posluchač neuspěl u celé zkoušky. K úspěšnému zvládnutí celé zkoušky je třeba získat alespoň 40/60b. Každý posluchač má nárok na tři termíny během zkouškového období.  Pokud se student na vypsané termíny rozhodne nezapsat, nezíská v daném období již žádné další termíny.

Teoretická část zkoušky ověřuje teoretickou obeznámenost s termíny, koncepty a látkou probranou v kurzu. Praktická (analytická) část zkoušky představuje komplexní analýzu neznámé ukázky z hlediska probraných témat a odborné četby. K celkovému výsledku se připočítají vynikající výkony v minitestech.

Ve všech písemných projevech je součástí hodnocení i jazyková a formulační úroveň. Zpětná vazba ke všem písemným výstupům během kurzu se podává na požádání studenta (emailem) v konzultačních hodinách.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (12.09.2021)

Témata:
1. Úvod. Základní koncepty
2. Přístupy ke stylu 1. Styl a registr
3. Přístupy ke stylu 2. Funkční pojetí stylu
4. Přístupy ke stylu 3. Další školy a pojetí
5. Intertextualita. Předchozí texty. Typy textů. Žánry
6. Struktura/organizace textu
7. Textura 1. Kohezní vazby a systém kohezních prostředků
8. Textura 2. Kohezní řetězce
9. Tematické posloupnosti
10. Typy odstavců, odstavcování a výstavba odstavce
11. Koherence
12. Shrnutí; komplexní analýza ukázky

Sylabus 2021:

1.(14/10/21) Introduction. Basic concepts (Essential sources: Halliday, Hasan, chapter 1; moodle 1.4) Recommended sources: Esser 1; Widdowson (1); moodle 1.1; moodle 1.3
2. (21/10/21) Approaches to style 1. Style and register (Essential sources: Halliday, Hasan, chapters 2-3) Recommended sources: moodle 2.2;
3. (4/11/21) Approaches to style 2. Functional approaches to style (Essential sources: Crystal, Davy, esp. Chapter 3; Vachek); Recommended sources:  Urbanová
4. Self-study: Approaches to style: 3. Other schools and frameworks (Essential sources: moodle 2.1; moodle 2.4); Recommended sources: Verdonk;
5. (11/11/21) Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres (Essential sources: Esser 2.3; Esser, 6); Recommended sources. moodle 1.2; moodle 3.3; moodle 3.4
6. (18/11/21) Structure / organisation of the text (Essential source moodle 3.1) Recommended source  moodle 3.2
7. (25/11/21) Texture 1. Cohesion, cohesive ties and the system of cohesive devices (Essential source: moodle 4.1) 
8. (2/12/21) Texture 2. Cohesive chains (Essential source: moodle 4.1) Recommended source: moodle 4.2
9. (11/12/21) Thematic progressions (Essential source: moodle 5.1) Recommended source: moodle 5.2
10. (18/12/21) Types and build-up of paragraphs, segmentation into paragraphs (Essential source: moodle 6)
11. Self-study: Coherence (Essential source: Halliday, Hasan, chapter 6)
12. (6/1/22) Summary; comprehensive analysis of a text sample

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (12.09.2021)

Pravidelná docházka (maximálně ze dvou seminářů za semestr se lze omluvit)

Aktivní účast na aktivitách v semináři

Pravidelná odborná četba a samostudium

Seznam odborné četby

Jedna pětiminutová prezentace za semestr, založená na samostatné odborné četbě na textově-lingvistické nebo stylistické téma.

Pět odevzdaných písemných úkolů za semestr na témata ze sylabu dle volby adepta – spočívajících na analýze krátké ukázky (vybrané posluchačem) z hlediska probraného tématu. Úkol adept odevzdá týden pro probrání tématu. V každém úkolu posluchač nalezne a řádně okomentuje nejméně pět různých jevů. Poznámka: Poslední téma (komplexní analýza) není pro tento účel možné volit.

Písemná zkouška (obě části), minimálně 40/60b.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK