PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mathematics education I - OIMM1M103A
Anglický název: Mathematics education I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OIMM1M114A, OIMM1M119A, OIMM1M125A, OIMM1M110A, OIMM1M129A, OIMM1M121A, OIMM1M109A, OIMM1M126A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (10.09.2020)
Základy didaktiky matematiky: pojmotvorný proces z hlediska teorie generických modelů, formální poznatky, konstruktivistické vyučování, podnětná výuka. Didaktická interpretace matematických poznatků: Číselné obory, planimetrie, stereometrie, základy algebry.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (10.09.2020)
Didaktika matematiky I - OKN2310002
Anglický název: Mathematics education I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0 Z [hodiny/semestr]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Záměnnost nápověda: ON2310002
Je prerekvizitou pro: OKN2310N05, OKN1310N03, OKN1310104, OKN1310305, OKN1310003, OKN2310302, OKN2310303
ExportExport:
Anotace -   
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)

Základy didaktiky matematiky: pojmotvorný proces z hlediska teorie generických modelů, formální poznatky, konstruktivistické vyučování, podnětná výuka. Didaktická interpretace matematických poznatků: Číselné obory, planimetrie, stereometrie, základy algebry.
Cíl předmětu -   
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)

Cílem kurzu je propojení nezbytné didaktické teorie (na úrovni obecné didaktiky a na úrovni oborové didaktiky) s individuálními představami studentů, s jejich očekáváními včetně konfrontace s praktickými situacemi (simulovaná cvičení, analýzy videozáznamů atd.).

Literatura -   
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2010)

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3

STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.

STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.

KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (10.09.2020)

Poznávací proces, pojmotvorný proces

Formální učení - interpretace

Diagnostika a reedukace formalismu

Konstruktivismus v didaktice matematiky. Podnětná výuka.

Číslo - didaktická transformace, základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ; racuonální, celá a reálná čísla ve vyučování matematice

Procenta

Číslo a proměnná

Algebraické výrazy - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ

Planimetrie - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ

Planimetrie - geometrické konstrukce, měření délek a úseček, měření délek a úhlů, měření obvodů a obsahů

Stereometrie - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ, hra Sova

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (10.09.2020)

K zápočtu je nutná docházka a průběžné plnění úkolů zadávaných v kurzu Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK