PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Effective Learning - OIBZ1P008B
Anglický název: Effective Learning
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 1 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Anotace - angličtina
Poslední úprava: Bc. Veronika Chalupová (11.03.2024)
The course introduces research-proven principles of effective learning. It offers diagnostic tools for learning styles, brings professionally substantiated techniques for improving the learning process. Students are guided to use effective learning techniques in their role as a university student and future teacher.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: Bc. Veronika Chalupová (11.03.2024)

Students

  • Explain the structure of memory and the causes of forgetting.
  • Give examples of how to improve the process of understanding and remembering.
  • Explain individual differences in learning styles.
  • Use selected techniques of effective learning in their own study activities.
  • Clarify the related professional justifications.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (25.10.2020)

Brown, P. C., Roediger, H. L., McDaniel, M. A. (2014). Make It Stick: The Science of Successful Learning. Harvard University Press.

Buzan, T. (2011). Buzan's Study Skills: Mind Maps, Memory Techniques, Speed Reading. BBC Active.

Cottrell, S. (2019). The Study Skills Handbook. Red Globe Press.

Ludwig, P. (2019). The End of Procrastination: How to stop postponing and live a fulfilled life. Murdoch Books

Schunk, D. H. (2012). Learning theories: an educational perspective (6th ed). Boston: Pearson.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Bc. Veronika Chalupová (11.03.2024)

1. Effective learning: professional background and information sources.

2. Individual styles of learning and cognition, their diagnosis and importance for learning.

3. Attention and memory, consequences for learning, attention and memory training.

4. Thought scheme and pre-orientation in content, creation of thought representations.

5. Multisensory learning: research, meaning, examples.

6. Experiential learning: theoretical models and their critique, application in practice.

7. Means for memorizing and retrieving information. Techniques for taking notes in teaching. Visualization of curriculum content.

8. Motivation in learning, attribution theory and mindset, application in practice.

9. Psychohygiene of learning, procrastination and time management.

10. Analysis of key competencies of framework educational programs in terms of principles of effective learning.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK