PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmental Education - OIBQ4P062B
Anglický název: Environmental Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
PhDr. Alena Thorovská
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)
Předmět seznamuje se základní terminologii v oblasti environmentální výchovy, objasňuje vzájemné vztahy, seznamuje s problematikou změn životního prostředí v čase, s globálními problémy, významem spotřebitelské výchovy. Dále se soustředí na pedagogické aspekty environmentální výchovy a její využití ve školní i mimoškolní praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií, upozornit na provázanost života jedince a společnosti s problematikou životního prostředí. Dalším cílem je objasnit postavení, obsah, metody a význam environmentální výchovy v pedagogické praxi. 1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti. 2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. 3. Globální problémy. 4. Vztahy mezi ekonomickým rozvojem a životním prostředí; základní principy udržitelného rozvoje; nástroje udržitelného rozvoje, spotřebitelská výchova. 5. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě. 6. Environmentální výchova – význam, vývoj, pojetí, cíle; didaktické aspekty environmentální výchovy. 7. Základní metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti. Předmět seznamuje se základní terminologii v oblasti environmentální výchovy, objasňuje vzájemné vztahy, seznamuje s problematikou změn životního prostředí v čase, s globálními problémy, významem spotřebitelské výchovy. Dále se soustředí na pedagogické aspekty environmentální výchovy a její využití ve školní i mimoškolní praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií, upozornit na provázanost života jedince a společnosti s problematikou životního prostředí. Dalším cílem je objasnit postavení, obsah, metody a význam environmentální výchovy v pedagogické praxi. 1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti. 2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. 3. Globální problémy. 4. Vztahy mezi ekonomickým rozvojem a životním prostředí; základní principy udržitelného rozvoje; nástroje udržitelného rozvoje, spotřebitelská výchova. 5. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě. 6. Environmentální výchova – význam, vývoj, pojetí, cíle; didaktické aspekty environmentální výchovy. 7. Základní metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti. The course introduces the basic terminology in the field of environmental education, clarifies the interrelationships, introduces the issue of environmental change over time, global issues, the importance of consumer education. It also focuses on pedagogical aspects of environmental education and its use in school and extracurricular practice. The aim of the course is to acquaint students with basic terminology, to draw attention to the interconnectedness of the life of an individual and society with environmental issues. Another goal is to clarify the position, content, methods and importance of environmental education in pedagogical practice. 1. Basic ecological and environmental concepts and their context. 2. Development of man's relationship to nature and the environment. 3. Global issues. 4. Relationships between economic development and the environment; basic principles of sustainable development; tools of sustainable development, consumer education. 5. The state and problems of the environment in the Czech Republic, region and place. 6. Environmental education - meaning, development, concept, goals; didactic aspects of environmental education. 7. Basic methods, forms and means of environmental education in school and out-of-school area.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)

Armstrong, A. K. (2018). Communicating Climate Change: A Guide for Educators. Comstock Publishing Associates.

Hart, P. (2003). Teachers' Thinking in Environmental Education: Consciousness and Responsibility. Peter Lang Publishing Inc.

Jickling, B., Sterling, S. (2017). Post-Sustainability and Environmental Education: Remaking Education for the Future. Palgrave.

Karrow, D. D. (2020). Environmental and Sustainability Education in Teacher Education. Springer.

Michie, J. (2017). Advanced Introduction to Globalisation. Edward Elgar Publishing Ltd.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK