PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Massmedia Education - OIBQ4P055B
Anglický název: Massmedia Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)
The course presents media education as an important interdisciplinary discipline, without which it would be difficult to understand the functioning of the media in society and their activities. The course is focused on getting acquainted with the functioning and use and influence of the media on contemporary society with regard to educational processes based on current technical, philosophical and psychosocial aspects as well as cultural aspects, including critical reflection and analysis of media products. The aim of the course is to acquaint students with the basic theories of media communication, media competencies, the concept of media literacy, the current situation and the use of media in the teaching process, characterize individual media competencies and lead to critical reflection on media content. 1. History of media education and its concept. 2. Embedding media education in legislative documents in the Czech Republic. 3. Basic conception and justification of the need for media education at present. 4. Basic media theory. 5. Media research in the past and present. 6. Media literacy and civil society. 7. Competence in the field of media education. 8. Positives and negatives of media action. 9. Media and virtual reality. 10. Analysis of media products.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)

Buckingham, D. (2019). The Media Education Manifesto. Polity.

Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Polity.

McDougall, J. (2019). Media Studies: The Basics. New York: Routledge.

Waisbord, S. (2014). Media Sociology: A Reappraisal. Polity.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK