PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Special Education - OIBQ4P032A
Anglický název: Special Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Alena Thorovská
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)
The course provides psychosocial and pedagogical characteristics of children with various types of disabilities. It draws attention to the specific needs of a family caring for a child with a disability. It clarifies the issue of inclusive inclusion of individuals with special educational needs. The course aims to acquaint students with the basics of special pedagogy as a scientific discipline, with current trends in the education of pupils with disabilities. 1. Special pedagogy in the structure of pedagogical sciences. 2. Internal structure of special pedagogy. 3. Types of disabilities, causes of disorders. 4. Special education. Inclusion. 5. Psychopedia, combined disabilities, autism. 6. Specific learning disabilities, ADHD. 7. Somatopedia (special needs education of people with physical disability). 8. Logopedics (speech therapy). 9. Deaf studies (special needs education of people with hearing impairment). 10. Typhlopedia (special needs education of people with visual disability).
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)

Brown, Z. (2016). Inclusive Education: Perspectives on Pedagogy, Policy and Practice. New York: Routledge.

Clough, P., Corbett, J. (2000). Theories of Inclusive Education: A Student's Guide. London: Sage Publications.

Frederickson, N., Cline, T. (2015). Special Educational Needs, Inclusion And Diversity. Open University Press.

Hodkinson, A. (2019). Key Issues in Special Educational Needs, Disability and Inclusion. London: Sage Publications.

Peer, L., Reid, G. (2016). Special Educational Needs: A Guide for Inclusive Practice. London: Sage Publications.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK