PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
History of Education - OIBQ4P012A
Anglický název: History of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)
The course acquaints students with the development of pedagogical thinking, school policy and educational institutions at Czech Republic and in the world in various cultural epochs from historical beginnings to the present. Special attention is paid to the issue of development in the Czech lands with regard to the world context. The aim of the course is to acquaint students with the development of pedagogical thinking, school policy and educational institutions in various cultural epochs. 1. Education in ancient Greece and Rome. Socrates, Plato, Aristotle, Quintilian. 2. Education in the Middle Ages. Christianity and its influence on education. Scholastic. Church, city, university schools. 3. Education in the period of humanism and renaissance. Erasmus, Rabelais. Reformation and counter-reformation education (Unity of Brethren, education of the Jesuit order). 4. Pedagogy of J. A. Komenský. 5. Pedagogy of the Enlightenment. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Education in the Czech lands (Theresian reform, so-called patriotic teachers, K. S. Amerling). 6. Pedagogy and education in the 19th century. J. F. Herbart. Herbarism. Fröbel, Lindner. Education in the Czech lands in the 19th century. 7. Development of the school as an educational institution. Teacher education. 8. Reform pedagogy in the world. Pedagogical directions of the 20th century. 9. Education and pedagogy in Czechoslovakia in the 20th century.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)

Davies, I. (2017). Debates in History Teaching. New York: Routledge.

Grayling, A. C. (2019). The History of Philosophy. Viking.

Harris, R. (2013). The Guided Reader to Teaching and Learning History. New York: Routledge.

Phillips, I. (2008). Teaching History: Developing as a Reflective Secondary Teacher. London: Sage Publications.

Rury, J. L. (2019). The Oxford Handbook of the History of Education. OUP USA.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK