PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
History of Music Education in Bohemia - OIBH4H061B
Anglický název: History of Music Education in Bohemia
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
Předmět seznamuje s historickými a teoretickými aspekty hudební pedagogiky. V praktické rovině pak vede studenty k simulaci didaktických situací se zaměřením na jednu hudební aktivitu v úloze klíčového faktoru pro rozvoj odpovídajících hudebních dovedností a znalostí. A. Dějiny hudební výchovy 1. Mezníky hudební výchovy do 17. století 2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války 3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století 4. Integrativní a polyestetická hudební výchova 5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě B. Historický aspekt hudebních aktivit 1. Popularizace hudby 2. Estetické, psychologické a sociologické předpoklady apercepce 3. Hudební dílo jako východisko hudebních činností 4. Práce s písní 5. Tvořivé aktivity 6. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)

Seznámení s teoretickými a praktickými aspekty hudební pedagogiky v jejím vývoji z hlediska učitele hudební výchovy.

Deskriptory -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut

Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin

Seminární práce 10 hodin

Příprava na zápočet 10 hodin

Literatura -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)

Learning, teaching, and musical identity: voices across cultures[online]. Bloomington: Indiana University Press, ©2011. Counterpoints. Music and education . In https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=713663.[cit. 2020-10-20]
van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007).  A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.
Advances in social-psychology and music education research[online]. London, [England]: Routledge, 2016, ©2011. SEMPRE Studies in The Psychology of Music . . In https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=4456212. [cit. 2020-10-20]ISBN 978-1-317-18511-6
Collins, Irma H. Dictionary of music education[online]. Lanham: Scarecrow Press, 2013. In http://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=1501715.[cit. 2020-10-20]ISBN 978-0-8108-8652-0
Muzeum české hudby a Čížek, Bohuslav et al. The Czech Museum of Music: history and collections: a guidebook. 1. ed. Praha: Národní muzeum, ©2000. 58 s. A guidebook. ISBN 80-7036-083-6.
Hallová, Markéta. Two hundred years of the Prague Conservatory - the oldest conservatory in Central Europe: Prague: Prague Conservatory, 2010. ISBN 978-80-254-8463-0



Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)

A. Dějiny hudební výchovy 1. Mezníky hudební výchovy do 17. století 2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války 3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století 4. Integrativní a polyestetická hudební výchova 5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě B. Historický aspekt hudebních aktivit 1. Popularizace hudby 2. Estetické, psychologické a sociologické předpoklady apercepce 3. Hudební dílo jako východisko hudebních činností 4. Práce s písní 5. Tvořivé aktivity 6. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)

Prezentace znalosti rozhodujících momentů v dějinách hudební výchovy v českých zemích a rozprava nad seminární prací koncipovanou pro seznámení žáků ZŠ nebo SŠ s vybranou problematikou z dějin výuky hudby (viz sylabus A).

Praktický výstup založený na jedné hudebněvýchovné aktivitě (viz sylabus B).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK