PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Structure of Music II - OIBH4H052A
Anglický název: Structure of Music II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Vyučující: Mgr. Vartan Agopian, Ph.D.
MgA. Jiřina Marešová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)
The basis for a comprehensive analysis builds on the knowledge gained in the course Structure of Music I and is supplemented by in-depth knowledge of music history focusing on specific issues of selected phenomena and the impact of general and special relations. Music history issues include a selection of styles and personalities that demonstrate the typical characteristics of the epoch and style and the importance for the development of music culture.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)

Cíl spočívá v osvojení znalostí a dovedností v oblasti komplexní analýzy skladeb a analytické interpretace s využitím podrobných znalostí konkrétních hudebněhistorických jevů a souvislostí.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.10.2020)

CROCKER, Richard L. A History of Musical Style. New York, 1986.
GROUT, Donald Jay - Palisca, Claude. A History of Western Music. New York 1996 (popř. 1984).
HANDSCHIN, Jacques: Musikgeschichte im Überblick, Luzern, 1948.
WÖRNER, Karl-Heinrich: Geschichte der Musik, 8. Göttingen 1993.

DAHLHAUS, Carl: Nineteenth-Century Music. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1989 (překlad Musik des 19. Jahrhunderts, viz Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 6)

 

COOK, Nicholas. A guide to musical analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0198165080, 9780198165088.
La RUE, Jan. Guidelines for style analysis. Harmonie Park Press, 1992. 286 pp. ISBN 0899900623, 9780899900629.
COOK, Nicholas. Music: a very short introduction. Oxford University Press, 2000. 152 pp. ISBN 0192853821, 9780192853820.
FORTE, Allen, Gilbert, Steven. Introduction to Schenkerian analysis. Norton, 1982. 397 pp. ISBN 0393951928, 9780393951929.
RETI, Rudolph. The thematic process in music. Faber & Faber, 1961. 362 pp.
BERRY, Wallace. Structural functions in music. Courier Dover Publications, 1987. 447 pp. ISBN 0486253848, 9780486253848.

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)

Průběžná práce při výuce s tolerancí nepřítomnosti ve 2 výukových termínech. Samostatný rozbor vybrané skladby.

Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.08.2023)

1. Význam v hudbě – koncepce pojetí, historické hledisko, současné tendence, pedagogické aplikace

2. Liturgická hudba pro původní a koncertní účely, prolínání účelů (Palestrina, Bach, Beethoven, Gounod, Dvořák, Eben, Hanuš, Pololáník)

3. Vokální hudba romantická a soudobá – slovo jako konkretizace hudebního sdělení (sborová tvorba 19. a 20. století, vztah slova a hudby)

4. Píseň v tvorbě významných skladatelů romantismu a současnosti (Schubert, Schumann, Brahms, Janáček, Bořkovec, Eben)

5. Programní hudba – hudební a mimohudební děj, aspekty hudebního významu (Berlioz, Liszt, Smetana, Dvořák, Novák)

6. Hudba impresionismu, návaznosti a syntézy (Debussy, Novák)

7. Proměny exprese v průběhu hudebního vývoje (Liszt, Schönberg, Berg, Hába, Sommer, Klusák)

8. Národní školy romantismu, folkorismus a neofolklorismus (Smetana, Dvořák, Fibich, Novák, Janáček, Enescu, Bartók, Kodály)

9. Rozšířená tonalita – tradiční forma s novým obsahem (Prokofjev, Stravinskij, Martinů, Krejčí, Eben) 10. Malé formy a žánrové obrázky (Schubert, Schumann, Smetana, Janáček, Hanuš, Sluka)

11. Nonartificiální hudba, vztahy a proměny s artificiální hudbou

12. Hudba jako doprovodná složka filmu, dramatu, společenské akce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK