PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Music Psychology - OI2308701
Anglický název: Music Psychology
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Třída: Předměty v angličtině - mgr.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: PECHACEK/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2012)

Course Description and Objectives

 

The aim of this course is to understand and explore the fundamental workings of music and the mind, i.e., music psychology.  Components covered include auditory processing, musical perception, musical memory, sensory-motor learning, musical abilities, rhythmic and melodic understandings, amusia, (loss or impairment of the ability to comprehend or produce music), musical creativity, general musical processing and potential transfer to other cognitive domains.  Based upon recent research in the fields of music psychology, music neuroscience, music therapy and music education, we shall probe into this material while pondering questions regarding how educators might most effectively inspire maximum learning inspired by this knowledge.  Critical thinking will be encouraged throughout.

Literatura - angličtina
Poslední úprava: PECHACEK/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2012)

Primary Texts

 

Levitin, D. (2007).  This Is Your Brain on Music:  Understanding a Human Obsession.  London,           UK, Atlantic Books.

 

Thompson, W.F. (2008).  Music, Thought, and FeelingUnderstanding the Psychology of Music.       Oxford, Oxford University Press.

 

Sacks, Oliver. (2007). Musicophilia, New York: Random House.

 

Further Reading (Optional)

 

Tan, S., Pfordresher, P. and Harre, R. (2010).  Psychology of Music.  London:  Taylor Francis Ltd.

 

Gruhn, W. and Rauscher, F.H., Eds. (2008).  Neurosciences in Music Pedagogy.  New York, NY,         Nova Science Publishers, Inc. [Note:  This text is accessible to the non-neuroscientist in its             inclusion of clear explanations throughout.]

 

Hallam, S., Cross, I. and Thaut, M., Eds. (2009).  Handbook of Music Psychology.  Oxford, UK,            Oxford University Press.

Patel, A.D. (2011).  Why would musical training benefit the neural encoding of speech?  The            OPERA hypothesis.  Frontiers in Psychology 2:142. (doi: 10.3389/ fpsyg.2011.00142).

 

Sanders, E. (2012, in press).  Investigating the Relationship between Musical Training and    Mathematical Thinking in Children.  Proceedings of International Conference on New      Horizons in Education INTE 2012.  Procedia Social and Behavioural Sciences.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PECHACEK/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2012)

Weekly Readings

 

Each week, there will be assigned readings from the primary texts noted above.  A short summary (2-4 paragraphs) of each reading will be required for discussion during each session.

 

Session 1      Due:  Levitin, Introduction

Session 2      Levitin, Chapter 1

Session 3      Levitin, Chapter 2

Session 4      Levitin, Chapters 3 & 4

Session 5      Levitin, Chapter 5

Session 6      Levitin, Chapter 6

Session 7      Levitin, Chapter 7

Session 8      Levitin, Chapters 8 & 9

Session 9      Thompson, Chapter to be supplied

Session 10    Thompson, Chapter to be supplied

Session 1      Thompson, Chapter to be supplied

Session 12    Sacks, Chapter to be supplied

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: PECHACEK/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2012)

Methods of Assessment

 

·                            1 Essay (3-5 pages): 30%      

·                            1 Final Exam: 40%

·                            Participation, progress, small assignments and attendance: 30%

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK