PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Movement education and playing Orff instruments - OENHH2174Z
Anglický název: Movement education and playing Orff instruments
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (14.12.2021)
Předmět v sobě propojuje teoretické poznatky týkající se Orffových nástrojů, podstaty uplatnění pohybových prvků v hudební výchově a aktivní uplatňování a ověřování získaných poznatků v hudebně pohybových a instrumentálních činnostech.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)

Seminář je zaměřen na hudebně pohybové aktivity vycházející z pedagogických principů Carla Orffa. Studenti si osvojí základní techniky hry na Orffovy nástroje a potřebné pohybové prvky usnadňující studentovi lepší porozumění hudbě. Osvojí si pravidla elementární skladby a metodiku nácviku lidových písní s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si žáci vyzkouší modelové situace, které se následně promítnou do výuky. Důraz je kladen na aktivní, kreativní přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)

6 kredity/180 hod.:

Přímá výuka: 24 hod. - semináře

Očekávaná příprava na dvouhodinový seminář: 2 hod

Práce se studiíjními materiály: 12 hod.

Příprava na zápočet - 12 hod.

Příprava seminární práce na téma práce s říkadlem: 30 hod.

Příprava seminární práce na téma práce s lidovou písní: 30 hod.

Reflexe prezenční seminární výuky: 24 hod.

Esej na téma význam pohybu v hudební výchově: 24 hod.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)

Povinná literatura:

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III.  Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972.

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon, 1987, 164 s., ISBN  09/22  02-016-87.

Doporučená literatura:

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny. Praha: Muzikservis, 1996.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005.

JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, 1998.

JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN  02/53  14-623-89.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole (cyklus metodických sešitků). Hradec Králové: Tandem, 1997-2015.

KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.

JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha: Muzikservis, 2000.

JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha: Muzikservis, 2000

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2010.

KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975.

KURKOVÁ, L., LUKÁŠ, Z. Od jara do zimy: Taneční hry. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)

Sylabus

 

2 kredity/60 hod.: 12 hod. přednášky, 12 hod. semináře, 24 hod. příprava na semináře, 12 hod. příprava na zápočet


1. Úvod do historie a principů Orffova Schulwerku.

2. Hra na tělo a body percussion.

3. Metodika práce s rytmickými motivy.

4. Rytmizace a melodizace říkadla.

5. Metodika hry na Orffovy nástroje.

6. Česká Orffova škola a Česká Orffova společnost.

7. Elementární hudební komponování a improvizace.

8. Hudebně pohybové aktivity a základy pohybové techniky.

9. Elementární tanec a tanec pro děti, metodika nácviku tance.

10. Hudebně pohybové aktivity jako prostředek porozumění hudební řeči.

11. Elementární pohybová kompozice a improvizace.

12. Aplikace pricnipů Orffova Schulwerku do prostředí 1. stupně ZŠ.

 

Studenti absolvují dva praktické výstupy a napíší dvě teoreticko - praktické seminární práce - s říkankou, práci s lidovou písní, vycházející z principů prezentovaných v hodinách. Dále studenti napíší esej o významu uplatnění pohybu v hudební výchově a shrnou své poznatky z výuky -  napíší úvahy o vybraných 4 lekcích.

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (23.03.2022)

Students complete two practical outputs and write two theoretical - practical seminar works - with a rhyme, work with a folk song, based on principles presented in lessons. Futhermore, students write an assay about the importance of the application of movement in music education and summarize the summarize their experience and knowledge from the lessons, write reflections on selected 4 lessons

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK