PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Analysis and pedagogical interpretation of the musical work - OENHH2170Z
Anglický název: Analysis and pedagogical interpretation of the musical work
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OINH4H011A
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (13.09.2021)
Předmět vede studenty k získání znalostí pro komplexní analýzu a analytickou interpretaci skladeb s akcentací analýzy hudebně výrazových prostředků pro pochopení sdělovaného obsahu jako základního předpokladu pedagogické práce. Studenti aplikují získané dovednosti do modelových didaktických situací s ohledem na interdisciplinární přesahy pedagogické interpretace. K aplikacím slouží seminární práce a modelový pedagogický výstup. Podoba seminární práce: projekt pro výuku na zvolené téma s interdisciplinárními přesahy. Východiskem je hudební dílo. Součástí projektu jsou ukázky z hudby, literatury, výtvarného umění. Komentáře obsahují zdůvodnění obsahu, popis a zdůvodnění forem práce, případnou reflexi z praxe, dále zařazení obsahu do souvislostí hudebně didaktických, hudebněteoretických, hudebněhistorických. Podoba pedagogického výstupu: pedagogická interpretace zvoleného obsahu pro vyučovací hodinu. Reflexe cílů, obsahu, metod a forem práce v diskusi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (13.09.2021)

Cíl: utvrzení a rozvíjení analytických schopností a dovedností včetně dovednosti jejich samostatné aplikace ve vzdělávacím procesu.

Deskriptory -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (13.09.2021)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut

Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin

Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (13.09.2021)

Berger, K. A Theory of Art. Oxford University Press, 1999. 304 pp. ISBN: 9780195128604.

Hutchings, A. A Companion to Mozart's Piano Concertos. Oxford University Press, 1999. 232 pp. ISBN: 9780198167082.

Cock, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0-19-816508-0.

Russel, A. Music Analysis with the 5-Point Technique. Available on: https://www.edmprod.com/analyze-music/

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (13.09.2021)

Rozprava s reflexí modelového pedagogického výstupu a s volbou výukových strategií na podkladě zkušeností získaných ve všech formách výuky.

Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (13.09.2021)

1. Analytická a pedagogická interpretace hudebního díla - specifika na základní a střední škole
2. Charakteristika didaktických situací při práci s uměleckým dílem
3. Percepce a apercepce ve školské hudební výchově a mimo školu
4. Zásady výběru hudebního díla, vkus a jeho formování
5. Percepce a apercepce, preference vnímatele
6. Charakteristika stylu pro poslech díla a pro didaktickou práci s ním
7. Hierarchie didaktické práce s hudebně výrazovými prostředky
8. Specifika vyučovací jednotky zaměřené na práci s uměleckým dílem
9. Hudba jako komunikační systém z pohledu hudebního pedagoga
10. Vnitrooborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem
11. Mezioborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem
12. Náměty pro samostatnou práci žáka a jejich limity
13. Hudební dílo jako objekt projektové výuky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK