Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (28.01.2020)
Každá třída je dnes více či méně heterogenní. Rozmanitost může být způsobena celou řadou aspektů: znalostmi, schopnostmi, nadáním, kulturním a jazykovým zázemím i možnostmi rozvoje v různých vzdělávacích oblastech. Cílem kurzu je diskutovat výzvy i výhody heterogenní třídy a dále vybavit budoucí učitele strategiemi, které jim mohou pomoci s heterogenní třídou pracovat. Budeme se věnovat různým klíčům k diverzifikaci výuky, jazykovému scaffoldingu, prvkům strukturovaného učení nebo metodám výuky, které podporují kompetenci učit se učit. Závěr kurzu bude zaměřen na interkulturní kompetence a jejich rozvoj u žáků.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (28.01.2020)
Today’s classroom is a crossroad, where learners from various cultures and different abilities meet. This course will develop students` competences to deal with various differences inside the classroom and make the most out of cultural diversity. In the first part of the course, we will discuss the definition of mixed ability classes in the 21st century and the common challenges teachers are facing when teaching a diverse class. Further, we will focus on differentiated instructions with special focus on language scaffolding. Finally, we will have a closer look to intercultural competences and how to develop them at children.
Deskriptory - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Petra Vallin, Ph.D. (21.02.2023)
Link to Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9686#section-0
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (28.01.2020)
All publications are written in English and they are available in the library of the Faculty of Education (Rettigové street).
CASEY, Theresa. Inclusive play: practical strategies for working with children aged 3 to 8. London: Paul Chapman Publishing, 2005. ISBN 1-4129-0243-6.
CORBETT, John a Scott THORNBURY. Intercultural language activities. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2010. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 978-0-521-74188-0.
DANIELS, Harry a Philip GARNER. Inclusive education: supporting inclusion in Education systems. London: Kogan Page, 2000. World yearbook of education. ISBN 0-7494-3454-6.
LUSTIG, Myron W. a Jolene KOESTER. Intercultural competence: interpersonal communication across cultures. Sixth edition. Boston: Allyn & Bacon, 2010. ISBN 978-0-205-59575-4.
MITCHELL, David. What really works in special and inclusive education: using evidence-based teaching strategies. 2. vyd. London: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-62323-0.
RACE, Richard. Multiculturalism and education. 2nd Edition. London: Bloommsbury, 2015. Contemporary issues in education studies. ISBN 978-1-4725-7018-5.
WESTWOOD, Peter S. Inclusive and adaptive teaching: meeting the challenge of diversity in the classroom. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 978-1-138-48100-8.
Metody výuky -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (28.01.2020)
Interaktivní semináře, diskuze, práce ve skupinách, analýza videozáznamů.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (28.01.2020)
Interactive seminars, discussions, group work, analysis of video-recordings.
Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (28.01.2020)
Modul 1 – Výuka v heterogenní třídě: výhody a výzvy
Modul 2 – Klíče k diverzifikaci výuky v heterogenní třídě
Modul 3 – Adaptování materiálů
Modul 4 – Rozvoj komunikačních dovedností v heterogenní třídě
Modul 5 – Jazykový scaffolding pro žáky s OMJ
Modul 6 – Rozvoj interkulturních kometencí u žáků
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (28.01.2020)
Module 1 – Benefits and challenges of culturally diverse and mixed ability classe
Module 2 – Differentiated instructions for mixed ability classes
Module 3 – Adapting teaching materials
Module 4 – Developing communication skills in culturally diverse and mixed ability classes
Module 5 – Language scaffolding for immigrant children
Module 6 – Raising cultural awareness and developing intercultural competences at children
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (28.01.2020)
Aktivní účast na seminářích (v angličtině), příprava výukového plánu, odborná práce.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (28.01.2020)
Active participation in the seminars (in English), a lesson plan, final paper.