PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova zážitkem - OEKVP14001
Anglický název: Experiential Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2011)
V kurzu budeme teoretické znalosti zážitkové pedagogiky a zkušenostního učení čerpat z praktických zážitkových programů se studenty, tak zároveň vytvářet metodický základ pro budoucí praxi studentů. Výuka je vedena formou zkušenostního učení.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2011)

Seznámit studenty s pojmy, cíli a prostředky zážitkové pedagogiky a zkušenostního učení.

Literatura -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2011)

Franc,D., Zounková,D., Martin,A.: Učení zážitkem a hrou, Compruter Press, Brno2007

Jirásek,I: Zážitková pedagogika: časopis Gymnasion č.1 2004

PŠL: Zlatý fond her I. , Portál, Praha 2002

Kasíková,H.: Kooperativní učení, kooperativní škola, Portál, Praha 1997

Valenta,J.: Učit se být, Strom, Praha 2003 II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi, AISIS, Kladno 2006

Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Odyssea, Praha 2007, II. vydání

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (08.09.2017)

účast na výuce, test, kromě řádného termínu jsou možné dva opravné

Sylabus -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2011)

Obsah kurzu

pojetí pojmu zážitková pedagogika

cíle ZP jako výchovy prožitkem, cíle didaktické

potřeba aktivních prostředků výchovy - učení, globální výchova,holistický přístup

proces učení, Kolbův cyklus učení, metodologie ZP (motivace, akce, zpětná vazba)

hra - život jako, reflexe

osobnostní rozvoj, komfortní zóna, typy inteligence

skupina, kooperace, vedení, role

determinace správné volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, okolnosti),dramaturgie

osobnost lektora, učitele, instruktora, syndrom vyhoření

zdroje:

výchova v přírodě (dobrodružstvím, výzvou; projekty PŠL, Outward Bound apod.)

dramatická výchova, dramaterapie

artefiletika

arteterapie (Etický kodex arteterapeuta )

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK