PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Introduction to socially engaged arts - OEBWV2311Z
Anglický název: Introduction to socially engaged arts
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 108 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Další informace: https://www.amassmooc.com/
Poznámka: povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (29.08.2023)
Kurz je nabízen jako masivní otevřený online kurz (MOOC). Vychází z výzkumného projektu financovaného Evropskou komisí „Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture“ (AMASS, 2020-2023). V kurzu jsou formulovány odpovědi na tyto otázky: Čím je umění prospěšné společnosti? Jak umění pomáhá utvářet vazby a vztahy mezi lidmi? Kurz poskytuje přehled o typech sociálně angažovaného umění a jeho postupech v různých vzdělávacích nebo obecně prospěšných organizacích. Představuje různé participativní umělecké metody a iniciativy, které zmírňují společenské problémy, pomáhají tvořit, zapojovat a propojovat komunity a představují vliv umění na wellbeing člověka.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (29.08.2023)

Účastníci se v kurzu seznámí s metodami a postupy, které využívá sociálně angažované umění pro zapojení marginalizovaných komunit. Účastníci prostudují principy, etiku a koncepce komunitního umění. Budou studovat a kriticky reflektovat přístupy sociálně angažovaného umění. Po absolvování kurzu budou účastníci schopni připravit a realizovat vlastní projekt, zaměřený na zapojení marginalizovaných komunit pomocí umění a designu. Kurz je vhodný pro studenty učitelství, studenty umění a designu, pracovníky v kultuře, pedagogy v oblasti umění a tvůrce vzdělávacích a kulturních politik.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (29.08.2023)

Každá lekce má svůj vlastní seznam zdrojů.

Např. lekce 1:

•       Fulka, J. (2020). Hluchota, gesta a znakový jazyk ve francouzské filozofii 18. století. Svazek 8 v řadě Gesture Studies, editoval Adam Kendon. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

•       Rancière, J. (1991). Le maître ignorant. Ignorantský učitel: Pět lekcí intelektuální emancipace. S úvodem přeložila Kristin Rossová. Stanford University Press. Stanford, Kalifornie. http://abahlali.org/files/Ranciere.pdf

•       Fulková, M., Tipton, T. (2008). A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis [(Kon)text pro nový diskurz jako sémiotickou praxi]. The International Journal of Art and Design Education. 27 (1). s. 27-42.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (29.08.2023)

Účastníci kurzu samostatně prochází osmi lekcemi, kde jsou pro ně připraveny video přednášky, praktická cvičení, odkazy na zdroje a seznamy studijní a odborné literatury, vizuální reference a další. Každá lekce vychází ze zkušeností projektu realizovaného v jedné z osmi evropských zemí (Finsko, Česká republika, Portugalsko, Malta, Itálie, Maďarsko, Švédsko a Velká Británie). Kurz absolvují účastníci samostatně podle svých časových možností. Kurz se skládá z 8 lekcí (celkem 108 hodin).

Kurz najdete na webové stránce https://www.amassmooc.com/, zde je třeba se do kurzu zaregistrovat.

•       Výtvarná otevřená forma ve výtvarné výchově Neslyšících: Spojování lidí - ČESKÁ REPUBLIKA

•       Úvod do sociálně angažovaného umění pro inkluzivní komunity - FINSKO

•       Znevýhodněné komunity a sociální média: Umělecká intervence, vizuální vyprávění příběhů a skutečný hlas lidí - MAĎARSKO

•       Na designu založené participativní procesy se stakeholdery v oblasti umění a kultury - ITÁLIE

•       Zapojování různých komunit do umění - MALTA

•       Způsoby posílení postavení lidí prostřednictvím vizuálního vyprávění a dokumentace - PORTUGALSKO

•       Evropská kulturní politika a sociálně angažované umění - ŠVÉDSKO

•       Rozvoj pozitivních partnerství v oblasti sociálně angažovaného umění - SPOJENÉ KRÁLOVSTVÍ

Účastníci studují samostatně a nezávisle, studují zadanou odbornou literaturu, sledují videopřednášky, prezentace a podcasty. Účastníci si mohou zvolit pořadí, v jakém se chtějí lekcím věnovat. Pokyny k dokončení kurzu jsou poskytovány v průběhu kurzu. Studenti budou hodnoceni prostřednictvím testu - otázky s výběrem z několika odpovědí (MCQ). Po úspěšném absolvování testu bude studentovi/studentce automaticky vygenerován certifikát. Zápočet bude udělen Katedrou výtvarné výchovy na základě předložení automaticky vygenerovaného certifikátu.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (29.08.2023)

Test (MCQ) vycházející z obsahu kurzu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK