PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Quality in Education - OEBQZ2106Z
Anglický název: Quality in Education
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 6
Rozsah, examinace: 0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (15)
letní:neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
Anotace - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D. (08.09.2022)
How do education systems ensure quality of teaching and learning? What is the role of European and national policies in managing quality? How is the quality measured? Does private tutoring improve the quality of learning? These and other questions will be addressed in the course Quality in education. The concept of the quality in education will be explained and discussed in comparative perspectives, based on research findings and international studies. The main concepts and methodology of educational research will be more understandable and the common European educational environment more familiar to the students at the end of the course. For Erasmus students from various countries it is also an opportunity to exchange their views and experience on the quality in education and to compare them with research findings and theories.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D. (08.09.2022)
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D. (10.10.2023)

Topic

Lecturer

1.     Introduction to the course (meeting the participants, precising course requirements)
Basic terms and various concepts of quality in education (quality in education, quality assurance, quality enhancement)

V. Šťastný

2.     International and national contexts of education
Education systems in Europe and elsewhere (differences and common features, ISCED, structures of education systems)

V. Šťastný

3.     Introduction to the evaluation and assessment framework

Evaluation of education system (Education at a glance indicators)

J. Straková

4.     School and teacher quality and its impact on student achievements, role of school autonomy, teacher professional development and career ladder

V. Šťastný

5.     International comparative assessment surveys

J. Straková

6.     School evaluation, teacher and principal appraisal

J. Straková

7.     Student assessment

J. Straková

8.     Shadow education

V. Šťastný

9.     Homeschooling and alternative schools

J. Straková & V. Šťastný

10.  Quality of education in developing countries

V. Šťastný & J. Straková

11.  The concept of quality in education – overview and discussion

J. Straková & V. Šťastný

12.  Project presentations

V. Šťastný & J. Straková

The sylabus could be altered during the semester due to organisational issues.

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D. (08.09.2022)
  • Be present at least at 80 % of seminars
  • Seminar work
  • Oral presentation of the seminar work during the colloquium, active discussion with other colloquium participants
  • Active participation during the seminars

More details about requirements will be presented during the first seminar.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK