PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Introduction to the study of mathematics I - OEBMM1710Z
Anglický název: Introduction to the study of mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok1
Staré označení: ÚSMA
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Třída: Předměty v angličtině - bc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Kurz je zaměřen na otevírání světa geometrie. Prostřednictvím řešení úloh z několika geometrických oblastí 2D a především 3D geometrie, vlastní tvorbou úloh, řešením úloh z matematických soutěží pro žáky 1. st. ZŠ si studenti prohloubí a utřídí do té doby získané poznatky z některých oblastí geometrie a naučí se různým řešitelským strategiím.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

Cíl 1.

Ovlivnit případný negativní postoj studentů k matematice. Podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí, snižovat jejich případný strach z této disciplíny.

Prostředkem k tomu je řešení a tvorba kaskád úloh s narůstající složitostí a rozvíjení schopností a dovedností, které jsou potřeba pro řešení matematických problémů a které charakterizují kuluturu matematického myšlení.

Cíl 2.

Otevřít studentům svět geometrie (zejména prostorové) s akcentem na genetickou paralelu prostřednictvím činností manipulativních, s ikonami, se symboly a činností imaginativních. Umožnit studentům hlouběji poznat základní osobnosti geometrického světa (ve smyslu P. Vopěnky), jejich jevy průvodní i základní vztahy, jimiž jsou vázány. Důraz bude kladen na rozvoj mentálních funkcí (experimentování, evidence jevů, strukturace poznatku, argumentace, tvorba hypotéz, zobecňování, abstrakce, tvorba řešitelských strategií, ...) i komunikačních dovedností (artikulace vlastní myšlenky, interpretace cizí myšlenky, kritické hodnocení různých názorů), a to vše s ohledem na různou úroveň matematických schopností žáků nejmladšího školního věku.

Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

Posluchačům budou průběžně poskytovány písemné materiály na http://class.pedf.cuni.cz/jirotkova/USMA.

Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ.

Metody výuky -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

Výukovou metodou je autonomní řešení úloh a problémových situací, skupinová diskuse o možných řešitelských postupech, vlastní tvorba úloh s odstupňovanou obtížností.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

Požadavky k zápočtu:

aktivní 80% účast na seminářích

vypracování závěrečného testu na alespoň 50% možných bodů

seminární práce po dohodě s vedoucím semináře.

Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

1. Upřesňování geometrických pojmů prostřednictvím klasifikační hry Sova a hry Možné - nemožné.

2. Sítě krychle (objevování závislostí, izolovaný a generický model).

3. Krychlové těleso (reprezentace, konstrukční procedury, jazyky).

4. Krychlová tělesa (kombinatorická struktura).

5. Hranoly a jehlany (měření a aplikace Pythagorovy věty).

6. Pravidelná tělesa (dualita, 3D chirurgie, Eulerova věta).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK