PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Project and its Presentation - OEBHH1727Z
Anglický název: Project and its Presentation
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.10.2019)
Předmět je zaměřen na osvojení principů projektové metody vycházející ze zásad pedagogického progresivismu formulovaných v USA již koncem 19. století (John Dewey). Podtrhuje však myšlenková východiska, směřující k projektové metodě, jak je nalezneme u všech velkých pedagogů, J. A. Komenského (Schola ludus), J. H. Pestalozziho (vychovávajícího děti švýcarských sedláků k osvojení praktických činností) atd. Výuka se zaměřuje na vymezení a specifika motivace, která vyplývá z potřeby vyřešit úkoly a přispívá k tomu, že učení je v této situaci intenzivní, na zásady zadávání úkolu, řešení projektu a na efekty v získávání poznatků a dovedností.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.10.2019)

Cíl spočívá v osvojení vědomostí a dovedností, které učiteli pomohou udržet ve výuce kontakt s realitou bez důrazu na samoúčelné memorování vědomostí bez vztahu k praktickému životu. Cíl spočívá v osvojení dovedností řešit problém při optimální integraci učiva a při maximální imitaci životní reality jakožto konstantní situace s přirozeně interdisciplinárními vazbami.

Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.10.2019)
  • KAŠOVÁ, J., TOMKOVÁ, A., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál. 2009.
  • KAŠOVÁ, J. a KOL. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa. 1995.
  • NAAR, D. a KOL. Průvodce pro projektové vyučování. Praha: Egredior. 2004.
  • VALENTA, J. a KOL. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha: ARTAMA 1993.
  • MAZÁČOVÁ, Nataša. Metodický portál, Články: "Možnosti a meze projektové výuky v současné škole" [online]. 19. 04. 2007.[cit.17. 02. 2011.]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/1288/MOZNOSTI-A-MEZE-PROJEKTOVE-VYUKY-V-SOUCASNE-SKOLE.html>.
  • http://www.rvp.cz/clanek/1596 - Jana Nováčková, Pavel Kopřiva, Dobromila Nevolová: Reflexe procesu
  • http://www.rvp.cz/clanek/334 - Kubínová Marie: Projekty ve vyučování
  • www.projektovevyucovani.cz
  • www.projektovavyuka.cz
  • www.projektovevyucovani.cz
  • www.modernivyucovani.cz
  • http://www.rvp.cz
  • www.zsjz.cz
  • http://www.slideshare.net/jeena.aejy/project-as-a-method-of-teaching-presentation
  • www.projectapproach.org
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 8021038133.BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 8021038225.
  • DVOŘÁK, D. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. 144 s. ISBN 8071785563
  • GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. 159 s. ISBN 808578328
  • JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1994. 52 s. ISBN  8090173705
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. 160 s. ISBN 8021041420
  • KRET, E. Učíme (se) jinak. Praha: Portál, 1995. 132 s. ISBN 8071780308
  • KUBICOVÁ, S.; SOLÁROVÁ, M. Integrovaná projektová výuka v přírodovědném vzdělávání. Ostrava: PřF OU, 2007. 62 s.
  • KUBICOVÁ, S. Projektová výuka v biologickém vzdělání na ZŠ a SŠ. Ostrava: OU, 2007. 54 s.
  • LERNER, I. J. Didaktické základy vyučovacích metód. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1988. 176 s.
  • LERNER, I. J. Didaktické základy metod výuky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 168 s.
  • MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. 89 s. ISBN 8021015497
  • MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994. 121 s. ISBN 8021010312
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno. MU, 1994. 113 s. ISBN 8021002107
  • MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 344 s.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 8071780707
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. 108 s. ISBN 8071780723
  • Průcha, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 9788073674168
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. 160 s. ISBN 8071786217
  • SKALKOVÁ, J. Od teorie k praxi vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 212 s.
  • SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 216 s.
  • TOMKOVÁ, A. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. 176 s. ISBN 9788073675271
  • VÁCLAVÍK, V. Učebné metody. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1966. 264 s.
  • VRÁNA, S. Učebné metody. Praha: Nákladem dědictví Komenského, 1938. 250 s.
  • ŽANTA, R. Projektová metoda, pokus o řešení pracovní školy. Praha: Nákladem dědictví Komenského, 1934. 54 s.
  • Chard, S.C. (1998) The Project Approach: Making Curriculum Come Alive (Book One).
    NY: Scholastic. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
  • Chard, S.C. (2009) Practical Guides for Engaging Minds with the Project
    Approach, 1 - 6 [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
  • Chard, S.C. (1998) The Project Approach: Managing Successful Projects (Book Two).
    NY: Scholastic. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
  • Pearlman, B. (2009) New Skills for a New Century: Students Thrive on Collaboration
    and Problem Solving. Edutopia: The George Lucas Educational Foundation. Retrieved
    May 22, 2009 < http://www.edutopia.org/new-skills-new-century>.
  • Burchfield, D.W. (1996) Teaching All Children: Four Developmentally Appropriate
    Curricular and Instructional Strategies in Primary Grade Classrooms. Young Children.
    November, 1996.
  • Katz, L.G. and Chard, S.C. (2000) Engaging Children’s Minds: The Project Approach,
    Second Edition. Stamford, CT: Ablex. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.10.2019)

Prezentace koncepce pedagogické práce při realizaci projektu

Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.10.2019)

1. Projekty a učivo: nalezení a vymezení možnosti

2. Vlastnosti projektového přístupu: rámec výuky

3. Vytvoření kontextu: plánování v souvislostech

4. Zahájení projektu: vymezení zásad realizace a úloh žáků a studentů

5. Vlastní realizace projektu: získávání vědomostí

6. Uzavření projektu: prezentace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK