PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Composition & Analysis I - OEBHH1701Z
Anglický název: Composition & Analysis I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Vartan Agopian, Ph.D.
Třída: Předměty v angličtině - bc.
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.12.2019)
Komplexní analýza a analytická interpretace skladeb s akcentací analýzy hudebně výrazových prostředků pro pochopení sdělovaného obsahu jako základního předpokladu pedagogické práce. Analýza vychází z parametrického a formového rozboru a míří k analýze sémantické s respektem ke všem složkám soudobého rozboru uměleckého díla.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.12.2019)

Cíl spočívá v osvojení znalostí a dovedností v oblasti komplexní analýzy skladeb a analytické interpretace s ohledem na jejich uplatnění v hudební pedagogice a publicistice.

Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.12.2019)

HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3.
HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36.
JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s.
JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s.
JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s.
KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s.
MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4.
GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1.
NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2.
RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1.
ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s.
ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s.
TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9.
TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0.
ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.12.2019)

Komplexní rozbor vybraného díla ve formě přednášky s aktivizací publika.

Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.12.2019)

1. Vnímání uměleckého díla a prvotní popis: vnímání bez analytické intence, estetický dojem, narativní popis
2. Příprava analýzy: obecná historiografická a sociologická příprava
3. Příprava analýzy: umělecko-historická příprava
4. Příprava analýzy: Sémiotická příprava
5. Příprava analýzy: Archetypová příprava
6. Parciální analýza: parametrická a tektonická
7. Parciální analýza: sémantická, obsahová, formová, stylistická
8. Parciální analýza: genealogická, genologická, sociálně pragmatická
9. Komplexní popis díla ve vztahu tvůrce - artefakt - příjemce
10. Komplexní interpretace díla
11. Komparace
12. Kritické hodnocení
13. Možnosti analýzy skladeb vzhledem k dostupnosti pramenů a literatury

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.12.2019)

Bakalářské vzdělání v oboru hudba, hra na nástroj, zpěv či hudební pedagogika

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK