PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literature for Children and Youth - OEBGG2173Y
Anglický název: Literature for Children and Youth
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 0 / 0 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence: 4EU+ Flagship 2
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (07.07.2021)
Term: summer 0/2 Examination: Exam Credits: 6 Volume of tuition: 26 hours Teaching und Communikation Language: German Annotation: The aim of the course is to introduce the problems of teaching literature within a foreign language subject. The students will be shown the importance of literature for creating social-cultural and intercultural skills. Teaching literature will be put into context with the system of literature (with both literary-historic and literary-theoretic aspects) and literary communication (taking place at/outside school). As far as the contents is concerned, the course may be divided into following topics: Literature lessons as a part of teaching foreign languages. Literary text as a subunit of the system of literature and as an independent unit of the social-cultural system. Activity-directed text analysis. Theory of literature and literary history in teaching foreign languages.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (07.07.2021)

The aim of the course is to gain practical experience with literary texts.

Deskriptory - němčina
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (18.02.2022)

Hier finden Sie den Link zum Kurs: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a67xrG7lr7vkr18Bg3QyhpmCB07B-Lr0M_hYIx_CVLaA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=043b6dd1-ddc5-4faa-bde3-c233e35054ce&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Zugang in MS Teams über den SIS Login: Ihre ID-Nummer@cuni.cz, und SIS Passwort. 

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (07.07.2021)

O´SULLIVAN, E. Kinderliterarische Komparatistik. Heidelberg : Universitätsverlag C. Winter, 2000. ISBN 3-8253-1039-6.

O´SULLIVAN, E.; ROESLER, D. Kinder- und jugendliteratur. Themenheft der Zeitschrift Fremdsprache Deutsch. Jahrgang 2000, Heft 27. ISSN 0937-3160, ISBN 3-12-675554-2.

O´SULLIVAN, E.; ROESLER, D. Fremdsprachenlernen und Kinder- und Jugendliteratur. Eine kritische Bestandaufnahme. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2002, Nr. 13, s. 63-111. ISSN 0939-7299.

KRUMM, H.J.; PORTMANN-TSELIKAS, P.R. (Hrsg.) Theorie und Praxis : Österreichische Beiträge zu Deutsch als Fremdsprache in Österreich. Bd. 6/2002. Schwerpunkt: Literatur im DaF. Insbruck; Wien; München; Bozen : Studienverlag, 2003. ISBN 3-7065-1805-8.

SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2.

BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

WERR, U. Literatur zum Anfassen : Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München : Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.

BREDELLA, L.; CHRIST, H.; LEGUTKE, M.K. Fremdverstehen zwischen Theorie und Praxis. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 2000. ISBN 3-8233-5310-1.

SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien; New York : Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8.

WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin; München; Wien; New York : Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (07.07.2021)

1.  Organizational instructions; 2.  Theory of Literature for Children and Youth; 3.  Literature for children and youth in relation to didactics and psychology; 4.  The issue of genres: fairy tales (Jacob, Wilhelm Grimm vs. Otfried Preußler); 5.  The issue of genres: adventure novels (Joachim Heinrich Campe, Ludwig Tieck, David Wyss; Karl May); 6.  The issue of genres: novels of Erich Kästner vs. novels of Christiane Nöstlinger vs. novesls of Andreas Steinhöfel; 7.  The issue of genres: fantasy (Michael Ende); 8.  – 9. The issue of genres: Problem oriented Literature (Peter Härtling, Gudrun Pausewang); 10.The issue of genres: Literature for young adult (Christiane F. vs. Wolfgang Herrndorf); 11.The issue of genres: World War II in Literature for Children and Youth (Mirjam Pressler); 12. Conclusion, course evaluation

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK