PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vědecké metody pro doktorandy - ODO114007
Anglický název: Scientific Methods for Postgraduate Students
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (10)
letní:neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (16.10.2018)
Cílem kurzu je poskytnout doktorandům vhled do metod vědeckého diskurzu, rozdíl mezi vědeckými metodami v přírodních a společenských vědách. Informační báze vědeckého výzkumu a cesty kreativního uvažování při posuzování a analyzování získaných dat: od klasifikace k procesům.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (16.10.2018)

Cílem kurzu je poskytnout doktorandům vhled do metod vědeckého diskurzu, rozdíl mezi vědeckými metodami  v přírodních a společenských vědách. Informační báze vědeckého výzkumu a  cesty kreativního uvažování při posuzování a analyzování získaných dat: od klasifikace k procesům.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (16.10.2018)

 Kolektiv autorů, Vědecké metody pro doktorandy, ČVUT Praha 2010

Hospers, J., What is explanation? In: Essays in Conceptual Analysis, uspořádal A. Flew, London 1966, str. 94 – 119

Bateson, G., Mysl/příroda, nezbytná jednota. Malvern, Praha 2006. Možné využít angl. originál, nebo něm. překlad)

Šafránková,J., Kučírek, J., Schmidtová, M., Sociální, pedagogické a prezentační dovednosti doktoranda: rozvojový program pro doktorandy.  Praha: Professional Publishing, 2007. (Kniha je určena doktorandům. Jejím cílem je pomoci jim především v komunikačních dovednostech, které jsou pro jejich doktorské studium a pedagogickou praxi nezbytné.)

Bateson,G., Metalogue 7:What is an Instinct?

·         Metalogue 6: Why a swan?

·         Metalogue 5: Why do things have outlines?

·         Metalogue 4: How much do you know?

·         Steve Jobs on brand and marketing

·         Metalogue 3: About games and being serious

·         Example of communication using ‘gestures’

·         Metalogue 2: Why do Frenchmen?

·         Další Metalogy v anglickém originálu , k dispozici jsou i překlady, předávané na kurzu. Cvičení v kreativním  dialogickém uvažování – diskuze.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (16.10.2018)

Doktorand zpracuje na základě tématu své zadané  práce dílčí úvahu k vybranému tématu v rozsahu min 10 stran jako podkladu ke zkoušce

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (16.10.2018)

Úvod : Co je to „metoda“? Co je to „věda“?

Vědecké metody v přírodních vědách a odlišnost od vědeckých metod ve společenských vědách.

Vědecké poznávání ve společenských vědách (požadavek deskripce, explanace, predikace, pochopení a poskytování možnosti události řídit.)

Vztah mezi metodologií vědy, metodou vědy a metodikou vědecké práce

Jazyk vědy : problém porozumění a interpretace

Rozmanité podoby světa : od klasifikace k procesům

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK