PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Podpora zdraví v pedagogické teorii - ODO114006
Anglický název: Healt Support in Pedagogical Theory and Practice
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (10)
letní:neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
Předmět na základě dostupných výsledků výzkumů (mapujících úroveň zdravotního stavu obyvatelstva) poskytuje argumenty k nutnosti hledat cesty k podpoře zdraví. V návaznosti na programové dokumenty WHO analyzuje determinanty zdraví a vymezuje hlavní úkoly v oblasti pedagogické teorie a praxe. Předkládá současné pojetí výchovy k podpoře zdraví v zaváděných kurikulárních dokumentech a v zahraničních vzdělávacích programech. Seznamuje s multidisciplinárním systémem ochrany zdraví a bezpečí dětí. Upozorňuje na variability strategického jednání vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví, včetně způsobů prevence. Zejména se jedná o strategii zvládání auto-destruktivního jednání, ohrožení závislostmi, civilizačních chorob, stresu, skrytých forem násilí, zneužívání, šikany, mediální manipulaci, zdraví poškozující nutriční chování.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.06.2013)

Cílem předmětu je umožnit studentům vhled do soudobého vědeckého interdisciplinárního přístupu k problematice zdraví a poskytnout možnost zkoumat pedagogické aspekty ochrany a podpory zdraví. Sekundárním cílem je rozkrývat problémy rozvíjení zdravotní gramotnosti v kontextu současných společenských požadavků a osvojit si konkrétní postupy uplatňované v pedagogickém výzkumu v dané oblasti i strategie realizované ve školní edukaci. 

Literatura
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2013)

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.

HEALTH 2020. A European policy framework and strategy for the 21st century

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005.

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. 1. yyd. Praha : Academia, 2005 a. ISBN: 80-200-1307-5

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada, 2006.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ aj.  Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2008.

PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1

ŘEHULKOVÁ, Oliva, ŘEHULKA, Evžen, et al. Quality of Life in the Contexts of Health and Illness. Kvalita života v souvislostech zdraví a nemoci. Brno: MSD, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7392-073-9.

Usnesení vlády ČR č. 1046, Zdraví 21 - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR, ze dne 30. 10. 2002.

MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2013)

100% docházka a aktivní účast v rámci výuky. Písemná práce (vypracování dílčích zadaných úkolů) a rozprava nad vypracovanými úkoly a prostudovanou literaturou, která se vztahuje k dané problematice.

Výstupem předmětu je seminární práce zahrnující vlastní výzkumné šetření.

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.06.2013)

1.      Programové dokumenty WHO a EU týkající se zdraví

-          Zdraví pro všechny v 21. století - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR (Usnesení vlády ČR 1046/2002)

-          Together for Health: A Strategic Approach for the EU 2008-2013

-          Health 2020: a European policy Framework supporting action across government and society for health and well-being

2.      Hodnocení zdravotního stavu obyvatelstva. Vytváření srovnatelných zdravotních ukazatelů a sběru údajů:

-          chování obyvatelstva související se zdravím (např. údaje o životním stylu a ostatních determinantách zdraví);

-          výskyt a způsoby monitorování chronických, závažných a vzácných nemocí;

-          zdravotnické systémy (např. údaje o přístupu k lékařské péči, o kvalitě poskytované péče, o lidských zdrojích a o finanční životaschopnosti systémů zdravotní péče).

3.      Zdraví a jeho determinanty v kontextu pedagogické teorie a praxe 

-          Zdravotní gramotnost

-          Ochrana veřejného zdraví

-          Školy podporující zdraví

4.      Zadání seminární práce, konzultace k jejímu řešení

5.      Prezentace seminární práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK