PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cíle a metody didaktiky němčiny jako cizího jazyka - ODGER08
Anglický název: Goals and Methods of the Didactics of German as a Foreign Language
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPDG1G208B
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Záměnnost : OPDG1G208B
Je záměnnost pro: OPDG1G208B
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)
Studijní předmět Cíle a metody didaktiky němčiny jako cizího jazyka prohlubuje znalosti didaktiky cizích jazyků s důrazem na němčinu jako cizí jazyk. V centru pozornosti stojí jazyková politika na českém i evropském území jako základní východisko pro rozvoj cizojazyčné didaktiky, promítající se do procesu tvorby kurikulí a učebnic cizích jazyků. Zásadní roli v cizojazyčné didaktice sehrává rovněž výzkum učebních stylů a strategií, stejně jako rychle se měnící vývoj multimédií. Významným tématem studia tohoto předmětu je i zkoumání možností rozvoje řečových dovedností a jazykových prostředků v úzkém propojení se zjišťováním a hodnocením dosažené úrovně u žáků a studentů.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

Dovalil, Vít. Sprachenpolitik in der Tschechischen Republik (unter besonderer Berücksichtigung der Beziehungen zur EU und zum Europarat). In Blanke, D. & J. Scharnhorst (Hrsg.), Sprachenpolitik und Sprachkultur. Frankfurt am Main:Peter Lang, 2009, 139–161. ISBN 978-3-6315-8579-5.

HOFFMANN, Ludger et al. (eds.) Deutsch als Zweitsprache: Ein Handbuch für die Lehrerausbildung. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2017. ISBN 978-3-503-17194-1.

CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

KNECHT, Petr a Tomáš JANÍK. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.

KLEPPIN, Karin. Fehleranalyse und Fehlerkorrektur. In KRUMM, H. J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010, s. 1060-1072. ISBN 978-3-1102-4024-5.

KOEPPEL, Rolf. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4.

KRUMM, Hans-Jürgen., Christian. FANDRYCH, Britta. HUFEISEN und Cladia RIEMER (Hrsg.). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 1. Halbband Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter Mouton, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5. 2. Halbband Ein Internationales Handbuch. ISBN 978-3-11-020507-7.

KÜHNL, Iris. Vermittlung von Lernstrategien: Ist-Stand und Zukunftsperspektiven. Berlin: Wissenschaftlicher Verlag, 2008. ISBN 9783865733849.

LOJOVÁ, Gabriela, VLČKOVÁ, Kateřina. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

MAREŠ, Jiří. Styly učení u žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.

Od jazykové rozmanitosti k vícejazyčnému vzdělávání. Příručka pro tvorbu politika jazykového vzdělávání v Evropě. Exekutivní verze 2007. Štrasburk: DGIV, Rada Evropy, 2007.

PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.

ROCHE, Jörg. Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. 3., vollst. überarb. Auflage. Tübingen, Basel: A. Francke Verlag, 2013. ISBN 978-3-8252-4038-7.

RÖSLER, Dietmar. Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: J. B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

SURKAMP, Carola (Hrsg.) Metzler Lexikon. Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J. B. Metzler, 2010. ISBN 978-3-476-02301-8.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Doporučená literatura::

BARKOWSKI, Hans und Hans-Jürgen KRUMM (Hrsg.). Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

 

1.       Evropská a česká jazyková politika ve vztahu k němčině jako cizímu jazyku

2.       Metodické koncepty výuky cizích jazyků

3.       Vývoj kurikula v ČR a jeho projektování

4.       Teorie analýzy jazykových učebnic

5.       Strategie a styly učení při osvojování cizích jazyků s důrazem na němčiny jako cizí jazyk

6.       Multimédia v současné výuce cizích jazyků

7.       Testování, hodnocení, analýza chyb a jejich korektura jako prostředek k rozvoji komunikační kompetence

8.       Rozvoj řečových dovedností a zprostředkování jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

aktivní účast

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK