PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální tendence v didaktickém výzkumu II (se zaměřením na 2. a 3. stupeň) - OD2303128
Anglický název: Present Trends in Didactic Research II (Aimed at Second and Third Grade)
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Způsob zakončení: Seminární práce – rešerše odborné literatury zvoleného zaměření, analýza situace, návrh didaktického řešení problému, publikace na veřejném fóru. Výběr problémů současné didaktiky českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ nebo střední školu podle aktuálního zaměření doktoranda a aktuálního stavu v oboru. Student rešeršuje odbornou literaturu týkající se aktuálního problému didaktiky, analyzuje situaci, navrhne didaktické řešení. Výsledek své práce publikuje na veřejném didaktickém fóru.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)

 

Příklady (vzhledem k vývojové dynamice akcentů didaktického výzkumu jsou pouze modelové): 

ANDREJSKOVÁ, J. Efektivní metody a formy výuky pedagogů na středních školách. Hradec Králové: FIM Univerzity Hradec Králové, 2009. ISBN 978-80-254-5607-1. 

HÁJKOVÁ, E. K otázce obsahu a obsahových redukcí učiva mateřského jazyka na ZŠ. In Jazyk a literatúra v škole – zážitok a poznanie. Prešov : PU, 2008, s. 2731, ISBN 978-80-8068-788-5. 

CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-497-6. 

CHEJNOVÁ, P. Expressing politeness in the institutional e-mail communications of university students in the Czech Republic. Journal of Pragmatics 60, 2014, s. 175–192. 

LIGOŠ, M. a kol. Rozvíjanie motivácie u žiakov vo vyučovaní slovenčiny. Ružomberok : Verbum - vydavateľstvo KU v Ružomberku, 2011. ISBN 978-80-8084-785-12. 

ŠMEJKALOVÁ, M.; HNÍK, O. Nová podoba testování didaktických kompetencí. Český jazyk a literatura, 62, 2011/2012, s. 128–135. 

ŠTĚPÁNÍK, S. Analýza diskurzu ve školské praxi na příkladu z Anglie. Český jazyk a literatura, Praha: SPN, 2015, roč. 65, č. 4, s. 164-173. ISSN 0009-0786 

ŠTĚPÁNÍK, S. Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, Brno: ČPS. 2014, roč. 24, č. 1, s. 111–127. ISSN 1211-4669 

ŠTĚPÁNÍK, S.; CHVÁL, M. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica 21 (v tisku). 

ŠTĚPÁNÍK, S.; ŠMEJKALOVÁ, M. Innovations in Czech Language Teacher Training. In Pixel (Eds.), ICT for Language Learning. Florence: Pixel. 2012, s. 403–406. 

Podle zvoleného tématu sborníky z konferencí, tištěné i elektronické infromační zdroje. 

Sylabus
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2013)

Zakončení: zkouška

Seminární práce - rešerše odborné literatury zvoleného zaměření

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK