PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka ve vývojové perspektivě - OD2303125
Anglický název: Historical Didactics of Czech Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Záměnnost : OPDC1C012B
Je záměnnost pro: OPDC1C012B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Kurz seznámí studenty s historií didaktiky českého jazyka od jejího předdidaktického období, přes expanzivní rozvoj v 60. letech 20. století až do současnosti. Důraz bude kladen na vývoj lingvistiky jako konstitutivní báze oboru, včetně klíčových lingvistických paradigmat (pozitivistické, funkčně-strukturní, komunikačně-pragmatické, kognitivní…) a jejich odrazu v dobových kurikulech a učebnicích češtiny. Představeni budou významní představitelé české didaktiky a pedagogiky a jejich didaktické koncepce (přístup agramatický, gramatický, psychologický, pojmově-logický, komunikační, kognitivní aj.). Zohledněny budou společensko-historické aspekty determinující vývoj oboru. Identifikovány budou přesahy starších vývojových tendencí do současnosti.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)

 

ČECHOVÁ, M. K vztahu tzv. lingvodidaktiky a lingvistiky. In Nekvapil, J. Šoltys, O. (eds.) Funkční lingvistika a dialektika. Praha : ÚJČ, 1988, s. 181–189. 

ČERNÝ, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. 

DANEŠ, F., a kol. Vyučování mateřskému jazyku na našich školách. Naše řeč. 50, 1967, s. 65–77. 

CHLUP, O. Několik statí k základnímu učivu. Praha : SPN, 1958. 

CHLUP, O. K pojetí jazykového vyučování. Český jazyk a literatura 9, 1959, s. 98–110. 

HAUSER, P. Pojetí a obsah vyučování českému jazyku na školách měšťanských a na školách 2. stupně. Filologické studie I. Praha, Univerzita Karlova 1969, s. 9–24. 

HUBÁČEK, J. Jungmannova Slovesnost a vyučování slohu. Hradec Králové : PedF, 1972. 

HUBÁČEK, J. Počátky vyučování slohu na české škole. Hradec Králové : PedF, 1980. 

JEDLIČKA, A. Česká jazykověda a otázky jazykového vyučování. In KLÍMA, A.; KOPECKÝ, J. (eds.) Sborník Vysoké školy pedagogické v Praze. Praha : SPN, 1958, s. 127–142. 

JELÍNEK, J. Vyučování českému jazyku v naší škole. In JELINEK, J.; CÍCHA, V. Dvě studie o jazykovém vyučování. Praha, SPN 1964, s. 7–53. 

JELÍNEK, J. Nástin dějin vyučování českému jazyku v letech 1774–1918. Praha : SPN, 1972. 

Naše řeč, 2010, 93, Momotematické číslo k dějinám lingvistiky- 

PACOVSKÁ J. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha : Karolinum, 2011. 

PLESKALOVÁ, J., a kol. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1523-5. 

PRŮCHA, J. Jazykové vzdělání. Analýza a prognóza systému. Praha : Academia, 1978. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola – úryvky skrytých dějin. Český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918–1989. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Praporu věren i ve ztraceném boji: Vladimír Šmilauer - život a dílo filologa (1895-1983). Praha : Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2439 

ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In STUCHLÍKOVÁ, I., a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno : Masarykova univerzita, 2015, s. 17–40. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Havránek the didactician. In VYKYPĚL, B. (ed.) Bohuslav Havránek: Contribution to his Life and Work. Travaux linguistiques de Brno, 10. München : Lincom Europa, s. 74–105. 

 

Další doporučená literatura:

 

BLAJER, Z.; VITVAR, V. Problémy přípravy učitelů českého jazyka. Praha : SPN, 1972. 

CVRČEK, V. Teorie jazykové kultury po r. 1945. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 8024610442. 

ČECHOVÁ, M. Jazyková kultura a výuka češtiny ve škole. In KUCHAŘ, J. et al. (eds.) Aktuální otázky jazykové kultury… Praha : Academia, 1979, s. 145–152. 

ČECHOVÁ, M. Sto let od narození zakladatele teorie vyučování českému jazyku. Český jazyk a literatura 58, 2007–2008, s. 240–242. 

ČERMÁK, P.; POETA, C.; ČERMÁK, J. Pražský lingvistický kroužek v dokumentech. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2097-0. 

HÁJKOVÁ, E. Jazyk učebnic českého jazyka v období počátků budování socialismu. In Odbicie ważnych wydarzeń historycznych w języku i w literaturze czeskiej. Poznaň : Instytut Filologii Slowianskiej, 2010, s. 337–347. ISBN 978-83-926152-7-9. 

HAVRÁNKOVÁ, M.; PETKEVIČ, V., eds. Pražská škola v korespondenci: dopisy z let 1924-1989. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2742-7. 

HELBIG, G. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha : Academia, 1991. ISBN 80-200-0312-6. 

JANÍK, T. Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 54, 2004, s. 243–249. 

JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-139-3. 

KVÍTKOVÁ, N. Vývoj funkci, pojetí a obsahu předmětu český jazyk v učňovském školství. In Vybrané problémy všeobecného vzdělávání v odborném školství. Praha, VUOŠ 1987, s. 29–36. 

JANŮ, A. Jazyk mateřský a škola obecná. Se soustavou opravené a zjednodušené učby mluvnické. V Praze : Nákladem spolku Dědictví Komenského, 1897. 

KAMIŠ, K.; NEKVAPIL, J. Valenční pojetí skladby ve škole. Praha : SPN, 1988. 

KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany : H&H 1992. ISBN 80-85467-92-5. 

PEREGRIN, J. (ed.) Obrat k jazyku. Druhé kolo. Praha : Filosofia, 1998. ISBN 80-7007-102-8. 

PRŮCHA, J. Vývoj, současný stav a perspektivy systému vzdělání a výchovy v mateřském jazyce ve všeobecně vzdělávací škole. Pedagogika 25, 1975, s. 701–713. 

PRŮCHA, J. Můžeme být spokojeni se vzděláním v mateřském jazyce? Český jazyk a literatura 28, 1977/1978, s. 121–129. 

PRŮCHA, J. Jazykové a komunikační vzdělání. In PRŮCHA, J. (ed.) Modely perspektivního systému vzdělávání a výchovy… Praha : Pedagogický ústav ČSAV, 1980, s. 47–59. 

PRŮCHA, J. Perspektivy vzdělání. Praha : SPN, 1983. 

ŠEBESTA, K. Základy teorie jazykového vyučování. In MACUROVÁ, A.; NEBESKÁ, I. (eds.) Jazyk a jeho užívání. Praha : FF UK, 1996, s. 275–284. ISBN 80-85899-19-1. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Vývoj pojetí lingvistického učiva ve starších školských mluvnicích češtiny (1918–1945). O doplňku. In BREHMER, B.; ŽDANOVA, V.; ZIMNY, R. (eds.) Die Welt der Slaven. Sammelbände. Beiträge der europäischen slavistischen Linguistik. Band 10. München : Verlag Otto Sagner, 2007, s. 137–143. ISBN 978-3-87690-988-2. 

VACHEK, J. (ed.) U základů pražské jazykovědné školy (10. teze PLK). Praha : Academia, 1970. 

VAŇKO, J. (ed.) Syntax a jej vyučovanie. Univerzita K. Filozofa v Nitre-FF : Nitra 2005. 

Sylabus
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2013)

Zakončení: zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK