Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Požadavky na studenta: Zkouška.
Zpracování nelineárního elektronického multimediálního
hypertextu pro výuku českého jazyka. Znalost teoretických a
metodologických východisek.
Cílem předmětu je soustředit kompetence nabyté v magisterském stupni – kompetenci oborovou, kompetenci didaktickou (lingvodidaktickou), kompetenci informatickou – a rozvinout je na kvalitativně vyšší úrovni. Studenti získají schopnost pohlížet na každý text zprostředkovaný informačními technologiemi měřítky zmíněných kompetencí a posoudit tak reálný přínos nelineárních elektronických textů pro výukový proces v českém jazyce. Budou umět jak zhodnotit text dodaný (např. z komerční sféry), tak vytvořit text (multimediální text) vlastní. Budou schopni posuzovat texty (výukové objekty) i z hlediska stylů učení, osvojí si dovednost určit využitelnost těchto textů (výukových objektů) pro znevýhodněné žáky. Okruhy výkladové části:
Vlastnosti výukového (lineárního i nelineárního) textu
Edukační (jazykové, didaktické, komunikační) vlastnosti elektronického textu
(multimediálního hypertextu)
Tvorba elektronického výukového hypertextu
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.11.2013)
The aim of the subject is to concentrate the competence gained during pre-graduate studies - subject competence, didactic competence (linguo-didactic and literary-didactic), informatic competence - and elaborate them in qualitatively higher level.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Základní odborná literatura:
GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992. ISBN 80-08-00333-2.
HENDL, J.; SKLENÁK, V. Metody zpracování informací. III – Hypertextové systémy. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-896-3. (Vybrané části.)
HÖFLEROVÁ, E. Text a hypertext v procesu učení. In HÖFLEROVÁ, E.; HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. Ostrava: PedF OU, 2003, s. 3–69. ISBN 80-7042-274-2.
HÖFLEROVÁ, E. Elektronický učební text [CD-ROM]. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2011. ISBN 978-80-248-2472-7.
HÖFLEROVÁ, E. Elektronický hypertext. In Studie k moderní mluvnici češtiny. 2, Komunikační situace a styl. Eds. O. Uličný, S. Schneiderová. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, s. 184–197.
KAPOUNOVÁ, J. Používání informační a komunikační technologie ve výuce. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 1999. ISBN 80-7042-145-2.
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
Další doporučená literatura:
BARTŮŇKOVÁ, J.; ZACHOVÁ, A. Od textu k hypertextu. In: Spisovná čeština a jazyková kultura, Praha: FF UK, 1995, s. 202–207. ISBN 80-85899-02-7.
ČIŽINSKÝ, D.; MAREŠ, J. Hypertext, hypermédia – možnosti využití ve škole. Pedagogika 48, 1998, s. 248–256.
HLAVENKA, J. a kol. Výkladový slovník výpočetní techniky a komunikací. Praha: Computer Press, 1997. ISBN 80-7226-023-5.
HÖFLEROVÁ, E. Vlastnosti elektronických textů s věcněsdělnou funkcí. In S. Čmejrková, J. Hoffmannová, J. Klímová. (eds.) Čeština v pohledu synchronním a diachronním. Praha: Karolinum, 2012, s.779–785.
KAPOUN, J. Hypertext od memexu po world wide web. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://www.anopress.cz.
KAPOUNOVÁ, J.; KOSTOLÁNYOVÁ, K.; NAGYOVÁ, I. Multimédia v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7042-366-8.
SULOVSKÁ, J. Počítač ve službách češtináře. In: Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole, s. 106–112.
MIALL, D. S. Reading and Writing Hypertext. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://www.ualberta.ca/~dmiall/hypread.htm
ŠMAHEL, D. Psychologie a internet. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
ZOUNEK, J.; KŘÍŽ, R. Internet pro pedagogy. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0044-1.
Sylabus
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2013)
Vyučující: doc. Eva Höflerová
Způsob zakončení: zkouška
Seminární práce - teoretický model výukového nelineárního elektronického/multimediálního textu a jeho realizace