PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologický kurz - OD2303117
Anglický název: Methodology Course
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.
Záměnnost : OPDC1C002B
Je záměnnost pro: OPDC1C002B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Cílem kurzu je poskytnout 1. teoreticko-metodologické zázemí pro designování vlastního výzkumu v oblasti didaktiky českého jazyka; 2. osvojení techniky a metod vědecké práce, etických zásad vědecké práce, pracovních návyků, dovednosti strukturace odborného textu, prezentace výsledků, jejich diskuse a obhájení. Těchto cílů bude dosaženo jednak na teoretické, jednak na aplikační úrovni.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)

 

Ad 1. 

CRESWELL, J. W. Educational Research: Planning, Conductiong, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 2nd edition. New Persey : Pearson, 2005. ISBN 978-0131127906. 

ČERMÁK, F. Základy lingvistické metodologie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-551-3. 

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. 

HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. 

HERRLITZ, W., et al. Research on Mother Tongue Education in a Comparative International Perspective; theoretical and methodological issues. Amsterdam - New York : Editions Rodopi B.V., 2007. ISBN 978-90-420-2278-2. El. zdroj. Přístupný reg. uživatelům NK ČR v Praze. 

HINKEL, E. (ed.) Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. London - New York : Routledge, 2011. ISBN 0-203- 83650-2. 

CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. 

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 97880-247-1369-4. 

LEHEČKOVÁ, E.; CHROMÝ, J., ed. Teoreticko-metodologické výhledy současné lingvistiky. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-465-3. 

MAREŠ, J. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace 23, 2013, s. 455–477. 

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3. 

PODESVA, R.; SHARMA, D. Research methods in linguistics. Cambridge: CU, 2013. ISBN 978-1-107-01433-6. Publikace je dostupná ve fondu Knihovny J. Palacha FF UK. 

STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice : Nakladatelství Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. 

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. 

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie: kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace 23, 2013, s. 478–510. 

Ad 2. 

KATUŠČÁK, D. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. Nitra : Enigma, 2008. ISBN 978808913270-6. 

KNECHT, P.; DVOŘÁK, D. Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, Pedagogická orientace 23, 2013, s. 554–578. 

LEVINE, J. S. Writing and Presenting Your Thesis or Dissertation. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z WWW http://www.learnerassociates.net/dissthes/ 

PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7. 

SGALL, P.; PANEVOVÁ, J. Jak psát a jak nepsat česky: naše čeština a naše nešvary. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2505-8. 

VAŠUTOVÁ, J. a kol. Průvodce doktorským studiem oboru pedagogika na PedF UK. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-503-4. 

 

Doporučená odborná literatura:

 

BRUSH, S. G.; SEGAL, A.. Making 20th century science: how theories became knowledge. NY : Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0-19-997815-1. 

Kol. Vědecké metody pro doktorandy. Praha : ČVUT, 2010. ISBN 978-80-01-04677-7. 

MAYER, R. E. et al. (eds.) Handbook of research on learning and instruction. New York : Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-80461-5. 

SPOLSKY, B.; HULT, M. F. The handbook of educational linguistics. Malden : Blackwell Publishing, 2008. ISBN 978-1-4051-5410-9. 

Pedagogická orientace, ročník 23, číslo 4, 2013. Monotematické číslo k metodologii výzkumu. 

ŠMILAUER, V. Technika filologické práce. Praha : SPN, 1958. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)

 

Teoretická úroveň: 

Ad 1. Metodologické otázky výzkumné práce v didaktice českého jazyka: 

- stanovení výzkumných cílů a formulace výzkumných problémů 

- problematika volby metod a stanovení výzkumného vzorku 

- typy výzkumů, kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum 

- hypotéza a její formulace, typy hypotéz, deskriptivní a kauzální hypotézy 

- design kvalitativního výzkumu, stanovení otázek, metody, triangulace, kritéria pro evaluaci 

- kvalitativní výzkum v didaktice českého jazyka 

- kvalitativní metody v závislosti na typu výzkumu; experiment v lingvodidaktickém výzkumu 

- případové studie a longitudinální výzkumy 

- sběr dat, jejich klasifikace a analýza – hloubkové a skupinové rozhovory, pozorování, klasifikační, vztahová a kauzální analýza, atomární analýza, zakotvená teorie, narační analýza, obsahová analýza, konceptová analýza, metodika AAA, typy lingvistické analýzy (kurikulárních dokumentů, žákovských komunikátů, komunikačních situací aj.) 

- základní typy kvantitativního výzkumu, statistické metody vyhodnocení dat, interpretace 

- základy metodologie lingvistického výzkumu, empirický výzkum v lingvistice, kvalitativní a kvalitativní výzkum v lingvistice (textová analýza, gramatická analýza, terénní výzkum, sociolingvistické metody, psycholingvistické metody, konverzační analýza, analýza diskurzu) 

- korpusové metody, zásady tvorby korpusu, způsoby záznamu a přepisu, značkování 

 

Ad 2. Technika vědecké práce, charakteristika vědeckého sdělení a jeho typy, prezentace výsledků, zásady tvorby odborného textu, kritická práce s prameny a literaturou, zásady a etika vědeckého diskurzu. 

Aplikační úroveň: 

Student prokáže bezpečnou znalost základní studijní literatury a literatury zaměřené k povaze disertační práce a podrobí kritické revizi svůj vstupní návrh projektu. Zpracuje rozšířenou anotaci disertačního spisu, v níž budou formulovány adekvátní výzkumné cíle a problémy, metody jejich dosažení, a vysloveny výzkumné předpoklady. 

Student navrhne optimální výzkumnou techniku, stanoví reprezentativní výzkumný vzorek, způsob sběru a fixace dat, jejich analýzu, způsob jejich vyhodnocení. Navrhne vhodný postup výzkumné práce (předpilotní studie, pilotní studie, hlavní výzkum) a připraví rozšířenou anotaci k veřejné obhajobě. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (26.05.2019)

Student prokáže bezpečnou znalost základní studijní literatury a literatury zaměřené k povaze disertační práce a podrobí kritické revizi svůj vstupní návrh projektu. Zpracuje rozšířenou anotaci disertačního spisu, v níž budou formulovány adekvátní výzkumné cíle a problémy, metody jejich dosažení, a vysloveny výzkumné předpoklady. 

Student navrhne optimální výzkumnou techniku, stanoví reprezentativní výzkumný vzorek, způsob sběru a fixace dat, jejich analýzu, způsob jejich vyhodnocení. Navrhne vhodný postup výzkumné práce (předpilotní studie, pilotní studie, hlavní výzkum) a připraví rozšířenou anotaci k veřejné obhajobě.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK