PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mezinárodní kontext dizertační práce - OD0721025
Anglický název: International Context of the Dissertation Thesis
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)

Kurz se zabývá možnostmi ukotvení dizertační práce v mezinárodním kontextu oboru.

Metodologické nástroje soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky ve smyslu vědní disciplíny umožňují etablované zacházení s informacemi internacionálního charakteru. V rámci kurzu bude představen rámec a přístupy soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky: srovnávací pedagogika a přístupy společenských věd; přístup empirický, interkulturní, interdisciplinární; srovnávací pedagogika a výzkum kvantitativní, kvalitativní. Dále pak vymezení předpokladů srovnání: ekvivalentní jevy, volba společných kritérií či kategorií a metod srovnání, znalost mezinárodních standardů, zohlednění specifických rysů vzdělávacích systémů, kontextu interpretace výzkumných nálezů, oborové tradice a myšlení. Zvláštní pozornost bude věnována současným evropským cílům vzdělávání ve smyslu vizuální gramotnosti a srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím. Bude diskutován přínos využití postupů srovnávací výtvarné pedagogiky v rámci každé dizertační práce.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)

Adick, Christel.Vergleichende Erziehungswissenschaf. Eine Einführung. Kohlhammer, Stuttgart 2008.

Bray, Mark, Adamson, Bob, Mason, Mark (eds.) Comparative Education Research. Approaches and Methods. CERC Studies in Comparative Education 19. Springer 2012.

Crossley, Michael. Comparative and International Education: Contemporary Challenges, Reconceptualization and New Directions for the Field. Current Issues in Comparative Education 4/2. Springer 2002.

Fulková, Marie: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová (ed.) Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

Hornberg, Sabine: Anmerkungen zur Vergleichenden Erziehungswissenschaft in der Bundesrepublik Deutschland und zu den folgenden Beiträgen. In Hornberg/Dirim/Wojtasik-Lang/Mechril (eds.) Beschrieben-Verstehen-Interpretieren. Stand und Perspektiven International und Interkulturell Vergleichender Erziehungswissenschaft in Deutschland, Waxmann Verlag, Münster 2009.

Hörner, W., Döbert, H, kopp, B., von.& Mitter, W. The Education Systems of Europe. Dordrecht: Springer, 2007.

Mayring, Philipp. Qualitative Inhaltsanalyse. Beltz Verlag. Weinheim und Basel, 2007.

Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 1998.

Průcha, J. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012.

Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. Pedagogický slovník. 6, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2009.

Uhl Skřivanová, Věra. Vergleichende Pädagogik als Basis der internationalen Forschungen und Dokumente. Heft. Publikation des Verbandes der Schweizer Lehrerinen und Lehrer für Bildnerische Gestaltung. 2015. LBG-EAV.

Uhl Skřivanová, V. „Obrazová kompetence“ - klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

Uhl Skřivanová, Věra. Oborové kompetence výtvarné výchovy v diskurzu německy mluvících zemí. in Kultura, umění a výchova. KVV PF UP, Olomouc 2013. (16. 2. 2015).

Uhl Skřivanová, Věra. Kompetenzorientierung im tschechischen und deutschen Kunstunterricht, Komparation der Bildungsinhalte. BDK Mitteilungen 1. 2012, s. 27-30.

Uhl Skřivanová, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

Wagner, E., Schönau, D. (eds.) Cadre Européen Commun de Référence pour la Visual Literacy - Prototype. Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype. Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Visual Literacy - Prototyp. Münster - New York: Waxmann. 2016, s. 354-363.

Walterová, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2006. s. 324.

Winter, Klaus: Vergleichende Erziehungswissenschaft. Universität Oldenburg. Vorlesungen Sommersemester 2003. https://www.google.cz/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1AVNA_enCZ624CZ624&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vorlesungen+vergleichende+erziehungswissenschaft+Klaus+Winter (7. 9. 2015).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)

Pravidelná účast na přednáškách a aktivní zapojení do dialogu o mezinárodním diskurzu výtvarné pedagogiky. Vypracování seminární práce - kapitoly plánované dizertační práce, která poskytne ukotvení zvoleného tématu v mezinárodním kontextu oborové didaktiky i společenských věd.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK