PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úloha tvůrce, diváka, učitele - analýza tvůrčího procesu a diváckého zážitku jako východisko pro didaktický projekt - OD0721019
Anglický název: The Role of Author, Viewer, Teacher - Analysis of the Creative Process and the Spectator´s Experience as a Base for a Didactic Project
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)
Vytvořit funkční vazby mezi pozicemi tvůrce, poučeného diváka a výtvarného pedagoga a metodologicky připravit jejich účinnou reflexi. Připravit studenty (zejména absolventy výtvarných uměleckých programů) na využití prolínání těchto pozic a jejich nároků v tvorbě, výuce i výzkumu. Doplnit nezbytný funkční slovník pro všechny pozice.

Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)
ADDISON, A.: Who is Afraid of Signs and Signification? iJADE. © NSEAD /Blackwellpublishing Ltd. © The JADE Vol. 18 (1), 1999. (Překlad Zuzana Proksová : Kdo se bojí znaků a významů? Obrana sémiotiky a jejího místa v osnovách pro výtvarnou výchovu a design na druhém stupni škol. Dostupné na http:// www.vuppraha.cz
ELLIOT, J. (2001). Action Research for Educational Change: Developing Teachers and Teaching. Milton Keynes: Open University Press. ISBN 0-335-09698-1

FIŠER, Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R.: Slovem, akcí, obrazem. Příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, MUNI Press, 2010. ISBN 978-80-210-5389-2.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 Kapitola o výzkumu, str. 303 - 315. FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In Horáček, R., Zálešák, J. (eds.) Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy university, svazek č. 101. Brno: Masarykova universita, Katedra výtvarné výchovy, 2007. Str. 177-181. ISBN 978-80-210-4371-8.

FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova - návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 - 397. In Slavík, J., Chrz, V., Štech, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. a kol. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1997. 126 s. 80-7168-382-5. FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, M.; JAKUBCOVÁ, L.; KITZBERGEROVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: UK v Praze, Ped. fakulta a Uměleckoprům.museum v Praze, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51- 68

JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8.

KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.

KULKA, T., CIPORANOV, D.(Eds.): Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46

MACLEOD, K., HOLDRIDGE, L.: Thinking through Art. Reflections on ar as research. Innovations in art and design. London, New York: Routledge, 2006. ISBN 0-415-57633-4 MASON, R. (2007). Art teachers and action research, Educational Action Research, 13 (4) 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. Available on http:// www.vuppraha.cz .

MOURA, A. (2008). Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234

SCHŐN, D.: Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books, 1983.

SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815

SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Výzkum a teorie edukačního procesu - slepá skvrna výtvarné výchovy? In HORÁČEK, R., ZÁLEŠÁK, J.: Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Symposium České sekce InSEA, Brno, 2008. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 222, řada estetickovýchovná č. 7. ISBN 978-80-210-4722-8 .

TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M.: Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4

VARTO, J.: Basics of Artistic Research. Ontological, epistemological and historical justifications. Helsinki: University of Art and Design, Helsinki, 2009. ISBN 978-951-558-303-1

ZUSKA, V.: Estetika/ úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001

ZAHRÁDKA, P. (Ed.) Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky. Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87474-11-2


Metody výuky -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)

teoreticko-praktický seminář

Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)

Klíčová slova:

pozice tvůrce, pozice diváka, pozice pedagoga, artografie, konceptová analýza, didaktická analýza, plán výuky a výzkumu, funkční slovník, předmět výzkumu, učební úloha,

Obsah:

Identifikace pozic tvůrce, poučeného diváka a pedagoga

Analýza cílů a prostředků

Analýza výstupů

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)

Seminární práce jako přípravný text pro výstup ve formě stati či odborném periodiku.

Odevzdání do konce června

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK