PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metody textuální analýzy - OD0721009
Anglický název: Textual Analysis Methods
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: ústní
Rozsah, examinace: 9/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)
Anotace: Vizuální a literární text. Interpretace textu se zaměřením na mezioborovost vizualita – literární textualita. Čeho si všímáme při interpretaci jednotlivých rovin vizuálního a literárního díla. Text a jeho smysl. Didaktická reflexe interpretace.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)

Cílem kurzu je nastartovat u posluchačů hlubší reflexi smyslu uměleckého (literárního a vizuálního) díla, ale také hlubší reflexi vlastní interpretace uměleckého díla (např. reflexi interpretačních nástrojů).

Deskriptory -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)

Klíčová slova: Text literární; text vizuální; interpretace smyslu; roviny uměleckého díla; interpretační nástroje.

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)

ATKINSON, D. (2006) Assessment in Educational Practice: Forming Pedagogised Identities in the Art Curriculum. Pp. 147-159. In HARDY, T., STEERS, J. (2006) Art Education in a Postmodern World. Bristol, Portland: Intellect Books. ISBN 1- 84150-146-8

BARTHES, R (1988) The Semiotic Challenge. New York: Hill and Wang, 1988.

BARTHES, R (1968) Writing Degree Zero. New York: Hill and Wang, New York: Hill and Wang, 1968

BRESLER, l. (1994) Imitative, Complementary, and Expansive: Three Roles of Visual Arts Curricula. Studies in Art Education (A Journal of Issues and Research), 1994, 35, 2, pp. 90-104. ISSN 0039-3541

CRISTEVA, J. (1980) Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. Oxford: Blackwell, 1980.

CRISTEVA, J. (1986) Word, Dialogue and Novel. In The Kristeva Reader. Ed. Toril Moi. Oxford: Blackwell, 1986. Pp. 34-61

CULTUURNETWERK NEDERLAND (2002) a Must or a-Muse - Conference results. Arts and Culture in Education: Policy and Practice in Europe. Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland

DUNCUM, P. (2006) Challenges to Art education from Visual Culture Studies. Pp. 99-111. In HARDY, T., STEERS, J. (2006) Art Education in a Postmodern World. Bristol, Portland: Intellect Books. ISBN 1- 84150-146-8

ECO, U. (1990) The Limits of Interpretation. Bloomington: Indiana University Press, 1990. ISBN 0-253-31852-1

ECO, U. (2005) On Literature. London: Secker and Warburg: 2005. ISBN 0436210177

FULKOVA, M.; TIPTON, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. pp. 27-42. ISSN 1476 - 8062

FRIEDMAN, K. (2008) Leading to Creativity: Responding to Policy in Art education. Pp. 39-49. In MASON, R., ECA, T. (Eds.) International Dialogues about Visual Culture, Education and Art. Bristol, Portland: Intellect Books. ISBN 978-1-84150-167-3

FULKOVÁ, Marie. (2007) Diskurs umění a vzdělávání. Praha a Jinočany: H+H, 2007, ISBN 978-80-7319-076-7.

FULKOVA, M.; TIPTON, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. pp. 27-42. ISSN 1476 - 8062

GOODMAN, N. (2007) Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.

MIRZOEFF, N. (2001) An Introduction to Visual Culture. London: Routledge. ISBN 0-415-15876-1

MOURA, A. (2008). Art education as social intervention, In International Journal of Education through Art, Vol.4 (1), pp.29 - 43, Intellect Ltd. ISSN 1743 - 5234

PAATELA-NIEMINEN, M. ( 2008) Intertextual method for art education applied in Japanese paper theatre - a study on discovering intercultural differences. Series/Journal: The International Journal of Art & Design Education. Vol: 27, Number: 1, Pages: 91-104.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)

Forma kontroly: pravidelná aktivní účast na kurzu; samostatnost při řešení výzkumných úkolů

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)

text literární a text vizuální

  • jak je utvářen smysl literárního a vizuálního díla
  • čeho si všímáme při interpretaci uměleckého díla: jednotlivé roviny díla
  • interpretační nástroje a jejich reflexe
  • odlišné metodologické přístupy k interpretaci smyslu díla a jejich reflexe
  • konkurence literárního a vizuálního kódu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK