PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filosofie výchovy - OD0612002
Anglický název: Philosophy of Education
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (6)
letní:neurčen / neurčen (6)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Anotace -
Poslední úprava: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2009)
Výchova jako péče o duši v evropské tradici od antiky po současnost. Základy educatio a jeho reflexe. Instrumentální výchova od počátku novověku a její úloha podnes, filosofická kritika. Výchova založená na setkání (Buber, Lévinas) a odpovědnost ve výchově (Arendtová, Jonas, Waldenfels). Výchova a násilí v postmoderní reflexi (Foucault, Deleuze). Idea univerzity (Jaspers) a budoucnost univerzity (Derrida).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

Cíle a obsahové zaměření: Cílem kurzu je rozvinout a kultivovat u studentů schopnost kritické reflexe učitelského a vychovatelského povolání, smyslu výchovy, reflektovat současné úsilí o novou podobu vzdělanosti, orientovat studenty na dotázání metodologických základů výchovy, především s ohledem na jejich vlastní odbornou profilaci. Obsahově jde o analýzu duchovědných, fenomenologických, hermeneutických, pragmatických a postmoderních konceptů výchovy.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

Povinná literatura:

Education and “Pädagogik”– Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe) Eds. Blanka Kudláčová, Andrej Rajský. Berlin : Peter Lang 2019, ISBN 978-3-631-77511-0. Bratislava : Veda 2019. ISBN 978-80-224-1717-4.

PELCOVÁ, N. SEMRÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum 2014. Počet stránek 220. ISBN  978-80-2462-636-9.

Povinně volitelná literatura:

Patočka, Jan, Chvatík, Ivan, ed. a Kouba, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. III, Kacířské eseje o filosofii dějin. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2002. 842 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 3. ISBN 80-7298-054-8.

Patočka, Jan, Kouba, Pavel, ed. a Chvatík, Ivan, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. II, Stati z let 1970-1977, nevydané texty a přednášky ze sedmdesátých let. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1999. 398 s. Oikúmené. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 2. ISBN 80-86005-91-7.

Patočka, Jan, Chvatík, Ivan, ed. a Kouba, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. 505 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 1. Oikúmené. ISBN 80-86005-24-0.

Hogenová, Anna. Jak pečujeme o svou duši?. Vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 257 s. ISBN 978-80-7290-395-5.

Palouš, Radim. Ars docendi. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 127 s. ISBN 80-246-0855-3.

FINK, E. Erziehungswissenschaft und Lebenslehre. Freiburg: Rombach 1978.

FINK, EUGEN. Metaphysik der Erziehung im Weltverständnis von Plato und Aristoteles. Frankfurt a. Main: Vittorio Klostermann 1970.

FINK, EUGEN. Natur, Freiheit, Welt. Philosophie der Erziehung. Würzburg : Könighausen u. Neumann 1992. ISBN 3-88479-674-7.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

Student zpracuje písemnou práci na dohodnuté téma v rozsahu 15 normostran v publikovatelné podobě. Součástí atestu je obhajoba předložené práce a rozprava nad prostudovanou povinnou literaturou.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

Ontologické koncepty výchovy (archetypy výchovy) – výchova jako péče o duši, jako e-ducatio a jako emendace (náprava). Výchova jako cesta k harmonii světa a člověka.

Instrumentální výchova na počátku novověku, půda subjekt-objektového rozvrhu světa a její dopady na výchovu a vzdělání na počátku novověku. Koncepty otevřené a uzavřené duše. Věda a vědění.

Proměny výchovy v době moderní – výchova jako cesta k dokonalosti, jako rozvinutí možností, výchova jako setkání, výchova jako dialog, jako agon. Tři rozměry výchovy – socializace, individuace a transcendence. Výchova jako životní pohyb. Výchova ve vzdělanostní společnosti. Krize výchovy a výchova jako cesta z krize světa.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK