PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Časová orientace člověka: vztah žáků k budoucnosti - OD0513011
Anglický název: Time orientation: Pupil´s coping with the future
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (21.05.2019)
V kurzu bude tématizována problematika časové orientace člověka. Analyzována bude žákovská motivace v časových souvislostech a diagnostické možnosti v oblasti časové orientace jedince. Cílem kurzu je rozšířit kompetence studentů doktorandského studia v oblasti rozvoje uvědomělého vztahu žáků k budoucnosti a časové perspektivy. S tím úzce souvisí vybavení studentů diagnostickými a autodiagnostickými postupy a nástroji, které by umožnily adresné působení v této oblasti.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

Literatura:

Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. (Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče). Praha, Portál 2004.

Nuttin, J. R.: Motivation et Perspectives d!Avenier. Louvain, Presses Universitaires de Lovain 1980.

Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci). Praha, PedF UK 2002.

Pavelková, I.: Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha, Academia 1990.

Pavelková, I. Purková, V., Menšíková, V.: : Časová perspektiva jako významný regulativ v lidském životě a žákovské motivaci. In Pedagogická orientace. 2008

Urbanová, D.: Časová perspektiva a nuda.Praha, Univerzita Karlova, fakulta pedagogická (2016) - bakalářská práce

Vitošková,V.: Vztah mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací. Praha, Univerzita Karlova, fakulta pedagogická (2014) -dizertační práce.

Zimbardo, P.: The Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI). (1996) Psychometric and Scoring Key., Stenford Preselection.

Další literatura bude upřesněna podle výzkumného zaměření jednotlivých posluchačů kurzu. 

 

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

Ke splnění kurzu je potřeba prostudovat základní literaturu a alespoň 3 zahraniční články k problematice časové perspektivy, které mají souvislost s výzkumnou prací studenta. Na základě této literatury a konzultací s vyučujícím student sepíše pojednání k dané problematice a v rozpravě s vyučujícím si ho obhájí.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

Obsah kurzu:

  • Čas ve vztahu k chování a jeho regulativní funkce v lidském životě.
  • Časová perspektiva (teoretické vymezení).
  • Orientace na budoucnost.
  • Diagnostika časové perspektivy (strategie a přehled metod).
  • Koncepce perspektivní orientace (východiska a seberozvojový kontext perspektivní orientace, vztah k budoucnosti jako faktor lidské motivace, alternativnost v orientaci jedince na budoucnost).
  • Perspektivní orientace a škola (persp. orientace a školní výkon, persp. orientace jako činitel žákovské motivace k učení, instrumentalita učení z hlediska budoucích cílů, perspektivní orientace a profesionální sebeurčení - profesionální volba).
  • Vývoj časové perspektivy u člověka.

Posluchači kurzu budou seznámení s těmito diagnostickými metodami: MIM (Nuttin), Zimbardův inventář časové perspektivy (ZTPI),škála orientace na budoucnost – FTO (Gjesme), metoda "Nejdůležitější události“ (Walace), metoda slohu (Pavelková), metoda "Kým budete" (Kastemboum), dotazník perspektivní orientace - PO-5 (Pavelková), dotazník důležitosti motivačních cílů a instrumentality studia pro tyto cíle (DeVolder).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK