PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Motivace a autoregulace žáků - OD0513010
Anglický název: Pupil´s motivation and autoregulation
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Záměnnost : OPDP1Q107B
Je záměnnost pro: OPDP1Q107B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (21.05.2019)
V kurzu bude tématizována problematika motivace a vzdělávací autoregulace žáků. Analyzována bude žákovská motivace v časových souvislostech a diagnostické možnosti v oblasti časové orientace jedince. Cílem kurzu je rozšířit kompetence studentů doktorandského studia v oblasti motivace a její diagnostiky.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

Literatura:

Heckhausen, H.: Motivation und Handeln. berlin:Springr 1980, 

Pavelková, I., Urbanová, D.. Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie. ročník LXII, č. 4. 2018 s. 350 -365.

Hrabal,V., Man,F. Pavelková,I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1989,

Hrabal,V., Pavelková.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010,

Hrabal,V.,Pavelková, I.: Autodiagnostika jako předpoklad a účinný nástroj sebereflexe učitele. In V. Spilková, J. vašutová. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání . Praha Karlova Univerzita - pedagogická fakulta 2008, s. 105 -116,

Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1996,

Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK 2002.

Blatný,M..: Psychologie osobnosti. Praha, Grada 2010.

Csikszentmihalyi,.: Flow a práce. Praha, Portál 2017,

Rheinberg, F.: motivation. Stuttgart:kohlhammer, 2006.

Stuchlíková,.I.: Motivace a osobnost. In. Blatný, m et. al. Psychologie osobnosti - hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010, s. 137 - 166.

Další literatura bude upřesněna podle výzkumného zaměření jednotlivých posluchačů kurzu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

Ke splnění kurzu je potřeba prostudovat základní literaturu a alespoň 3 zahraniční články k problematice motivace či autoregulace, které mají souvislost s výzkumnou prací studenta. Na základě této literatury a konzultací s vyučujícím student sepíše pojednání k dané problematice a v rozpravě s vyučujícím ho obhájí.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

  Obsah kurzu:

Nejpodstatnější motivační teorie,

Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky.

Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace

Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek;

Motivačně autoregulační strategie,

Vvývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci,  

Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika.

Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb.

Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), copingové strategie zvládání nudy,

Ppřekonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK