PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kresba - vývojové hledisko - OD0513009
Anglický název: Child´s drawing
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2013)
Vývojové aspekty dětské kresby - smysl a účel dětské kresby, vývoj dětské kresby, kresebná schémata, individualizace a diferenciace kresby. Vývoj kresby lidské postavy, zobrazovací schémata v kresbě postavy. Další charakteristiky - barva, prostor.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (20.01.2019)
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001
JOLLEY, R. P.; FENN, K., JONES, L. The development of children's expressive drawing. British Journal of Developmental Psychology, Vol 22(4), Nov, 2004, 545-567. Publisher: British Psychological Society. 
KUCHARSKÁ, A. Kresebné diagnostické techniky v poradenské praxi. In Hadj Moussová, Z., Duplinský, J. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: UK PedF, 2002, s. 56 - 93.
KUCHARSKÁ, A. Výtvarné projevy dětí I., II. Informatorium 3-8, 2000, VII, č. 8, 9, s.6-8.
KUCHARSKÁ, A., ŠTURMA, J. Test hvězd a vln. Sborník příspěvků ze sympozia. Praha:, IPPP, l997.
MATTO HOLLY, C. Drawing in Clinical Assessment of Chlidren and Adolescents. In The clinical assessment of children and adolescents: A practitioner's handbook. Smith, Steven R., (Ed); Handler, Leonard, (Ed); 207-221. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2007. XV.
PIOTROWSKI, Ch. Drawing techniques in assessment: A summary review of 60 survey-based studies of traning and proffessional settings. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, Vol 42(2), Jul, 2016. 220-236.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. (Eds.). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada, 1997.
SVOBODA, J., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.
ŠTURMA, J., VÁGNEROVÁ, M. Kresba postavy. Bratislava: Psychodiagnostika, l982.
ŠVANCARA, J. (Ed.). Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980.
VÁGNEROVÁ, M. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017.
 
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (30.10.2019)

Vývojové aspekty dětské kresby -

smysl a účel dětské kresby,

vývoj dětské kresby, kresebná schémata,

individualizace a diferenciace kresby.

Vývoj kresby lidské postavy,

zobrazovací schémata v kresbě postavy.

Další charakteristiky - barva, prostor.

Diagnostické aspekty dětské kresby

Používané testové metody

Etika práce

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (20.01.2019)

Studenti zpracují materiálovou práci v rozsahu 15 normostran (přehledovou, terénní, výzkumnou, kazuistickou), její zaměření po konzultaci u vyučujícího. Součástí je i rererše zahraničních zdrojů dle zaměření materiálové práce. 

Minimální požadavek prostudovaných monografií: 3 z 12 uvedených.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK