PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence a včasná diagnostia specifických poruch učení - OD0513008
Anglický název: Prevention and early diagnostics of the specific learning disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2013)
Předmět je zaměřen na téma rizikových faktorů ve vývoji gramotnosti, s důrazem na riziko dyslexie. Otázka včasné diagnostiky případných vývojových obtíží a navazující intervence ve školním i rodinném prostředí. Preventivní modely péče o děti s rizikem dyslexie, screeningové a diagnostické přístupy v této oblasti. Naše i zahraniční zdroje, výzkum v této oblasti.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (20.01.2019)

AUGUR, J. Early Indicators of dyslexia. In The Dyslexia Handbook. London: British Dyslexia Association, 1997.

BOGDANOWICZ, M. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnosowanie. Gdansk: Harmonia, 2002.

CARAVOLAS, M. VOLÍN Baterie testů k diagnostice fonologických dovedností a dalších předpokladů pro čtení. Praha: IPPP, 2005.

JAGERČÍKOVÁ, Z., KUCHARSKÁ, A. Počátky gramotnosti u česky mluvících dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s běžně se vyvíjejícími vrstevníky. Pedagogika, 2012, 62, 1-2, 150-163.

KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Praha: PedF 2014.

KUCHARSKÁ, A. Prevence, intervence a terapie specifických poruch učení. In Hadj-Moussová, Z. (Ed.). Pedagogicko|psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003, s. 116-155.

LAZAROVÁ, B. Prediktivní baterie čtení. Praha: IPPP, 2001.

MOLL, K., THOMPSON, P. A., MIKULAJOVA, K., JAGERCIKOVA, Z., KUCHARSKÁ,, A. FRANKE, H., HULME, Ch., & SNOWLING, M. J.. Precursors of Reading Difficulties in Czech and Slovak Children At Risk of Dyslexia. Dyslexia, 2016, 22, 2, 120–136, doi: https://doi.org/10.1002/dys.1526

SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1995.

ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001.

 

Minimální požadavek monografií: 3 z 10

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (30.10.2019)
Studenti zpracují materiálovou práci dle dohody s vyučujícím (přehledovou, terénní, výzkumnou, kazuistickou), bude projednána v diskusi s vyučujícím. 
Minimální požadavek prostudovaných monografií: 3 ze 10
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (30.10.2019)
Studenti zpracují materiálovou práci dle dohody s vyučujícím (přehledovou, terénní, výzkumnou, kazuistickou), bude projednána v diskusi s vyučujícím. 
Minimální požadavek prostudovaných monografií: 3 ze 10
 
 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK