|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (04.06.2019)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (12.09.2018)
1) Literatura v anglickém jazyce COLANGELO, N.; DAVIS, G.A. (Eds.). Handbook of Gifted Education. Needham Hights: Allyn and Bacon, 1991 FREEMAN, J. (Ed.). The Psychology of Gifted Children. New York: J. Wiley and Sons, 1985 GARDNER, H. Multiple Intelligences. The Theory in Practice. New York: Harper Collins Publisher, 1993. HELLER, K.A.; MÖNKS, F.J.; STERNBERG, R.J.; SUBOTNIK, R.F. (Eds.). International Handbook of Giftedness and Talent. Oxford: Elsevier, 2000. PHILLIPSON, S.N.; McCANN, M. Conceptions of Giftedness. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2007. STERNBERG, R.J. (Ed.). The Nature of Creativity. New York: Cambridge University Press, 1988 STERNBERG, R.J. Úspešná inteligencia. Bratislava: SOFA, 2000 STERNBERG, R.J.; DAVIDSON, J.E. (Eds.). Conceptions of giftedness. Second Edition. Cambridge: University Press, 2005 SIMONTON, D.K. Greatness. Who Makes History and Why. New York: The Guilford Press, 1994. TANNENBAUM, A.J. Gifted Children. Psychological and Educational Perspectives. New York: Macmillan Publishing, 1983. STOPPER, M.J. (Ed.). Meeting the Social and Emotional Needs of Gifted and Talented Children. London: David Fulton Publishers, 2000
2) Literatura v českém jazyce
DACEY, J.S.; LENNON, K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000. GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada Publishing, 2009. JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP, 2006 LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 2001. MUDRÁK, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada Publishing, 2015. PLHÁKOVÁ, A. Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc: UP FF, 1999. PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. SZOBIOVÁ, E. Tvorivosť, od záhady k poznaniu. Bratislava: STIMUL FIF UK, 2004. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (12.09.2018)
Doktorandi katedry psychologie prostudují 2 anglické a 1 českou knihu ze seznamu literatury, doktorandi dalších oborů 1 anglickou a 1 českou knihu. Knihy se vztahují zásadně k tématu kurzu, tj. k problematice nadání, inteligence nebo tvořivosti. Po dohodě je možné rozšířit výběr literatury také o další tituly z této oblasti, které jsou relevantní tématu disertace doktoranda. Dílčí zkouška probíhá formou rozpravy a diskuse o přečtených knihách a jejich možných přínosech v tématu disertace. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (12.09.2018)
Obsah kurzu je zaměřen na rozšíření vědomostí a aplikačních možností problematiky nadání, inteligence a tvořivosti, které doktorand získal v pregraduálním studiu, a to formou četby vybraných odborných knih z této oblasti. Knihy k četbě si student vybírá na základě svého zájmu (např. o aktuální otázky, historii, vývoj, edukaci nebo teorie a modely v oblasti nadání, tvořivosti, inteligence) nebo očekávaného přínosu pro téma, kterému se věnuje. (Seznam literatury uveden pod příslušnou záložkou.) Následná diskuse o přečtených knihách a jejich obsahu je realizovaná při konzultacích a zejména v závěrečné rozpravě. Ta je zaměřena také na souvislosti s vystudovaným oborem a tématem disertace doktoranda. Těžiště práce doktoranda spočívá především v samostudiu. |