PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Nadání, inteligence, tvořivost - OD0513002
Anglický název: Talent, intelligence, creativity
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (04.06.2019)
Kurz je určen pro doktorandy, primárně pro doktorandy katedry psychologie. Spočívá v individuálních konzultacích a závěrečné rozpravě nad přečtenou literaturou, kterou si student, po konzultaci s vyučující, vybírá při individuálním zápisu do kurzu. Zaměření literatury je především na intelektový druh nadání.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (12.09.2018)

                                  

1) Literatura v anglickém jazyce

COLANGELO, N.; DAVIS, G.A. (Eds.). Handbook of Gifted Education. Needham Hights: Allyn and Bacon, 1991

FREEMAN, J. (Ed.). The Psychology of Gifted Children. New York: J. Wiley and Sons, 1985

GARDNER, H. Multiple Intelligences. The Theory in Practice. New York: Harper Collins Publisher, 1993.

HELLER, K.A.; MÖNKS, F.J.; STERNBERG, R.J.; SUBOTNIK, R.F. (Eds.). International Handbook of Giftedness and Talent. Oxford: Elsevier, 2000.

PHILLIPSON, S.N.; McCANN, M. Conceptions of Giftedness. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2007.

STERNBERG, R.J. (Ed.). The Nature of Creativity. New York: Cambridge University Press, 1988

STERNBERG, R.J. Úspešná inteligencia. Bratislava: SOFA, 2000

STERNBERG, R.J.; DAVIDSON, J.E. (Eds.). Conceptions of giftedness. Second Edition. Cambridge: University Press, 2005

SIMONTON, D.K. Greatness. Who Makes History and Why. New York: The Guilford Press, 1994.

TANNENBAUM, A.J. Gifted Children. Psychological and Educational Perspectives. New York: Macmillan Publishing, 1983.

STOPPER, M.J. (Ed.). Meeting the Social and Emotional Needs of Gifted and Talented Children. London: David Fulton Publishers, 2000

 

 

2) Literatura v českém jazyce

 

DACEY, J.S.; LENNON, K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000.

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999.

HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada Publishing, 2009.

JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP, 2006

LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 2001.

MUDRÁK, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada Publishing, 2015.

PLHÁKOVÁ, A. Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc: UP FF, 1999.

PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011.

SZOBIOVÁ, E. Tvorivosť, od záhady k poznaniu. Bratislava: STIMUL FIF UK, 2004.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (12.09.2018)

 Doktorandi katedry psychologie prostudují 2 anglické a 1 českou knihu ze seznamu literatury, doktorandi dalších oborů 1 anglickou a 1 českou knihu. Knihy se vztahují zásadně k tématu kurzu, tj. k problematice nadání, inteligence nebo tvořivosti. Po dohodě je možné rozšířit výběr literatury také o další tituly z této oblasti, které jsou relevantní tématu disertace doktoranda. Dílčí zkouška probíhá formou rozpravy a diskuse o přečtených knihách a jejich možných přínosech v tématu disertace.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (12.09.2018)

Obsah kurzu je zaměřen na rozšíření vědomostí a aplikačních možností problematiky nadání, inteligence a tvořivosti, které doktorand získal v pregraduálním studiu, a to formou četby vybraných odborných knih z této oblasti. Knihy k četbě si student vybírá na základě svého zájmu (např. o aktuální otázky, historii, vývoj, edukaci nebo teorie a modely v oblasti nadání, tvořivosti, inteligence) nebo očekávaného přínosu pro téma, kterému se věnuje. (Seznam literatury uveden pod příslušnou záložkou.) Následná diskuse o přečtených knihách a jejich obsahu je realizovaná při konzultacích a zejména v závěrečné rozpravě. Ta je zaměřena také na souvislosti s vystudovaným oborem a tématem disertace doktoranda. Těžiště práce doktoranda spočívá především v samostudiu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK