Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2013)
Předmět je zaměřen na získávání a utvrzování znalostí v těch hudebněpedagogických a hudebněteoretických oblastech, které bezprostředně souvisejí s úzkým odborným zájmem doktoranda, které však nemusejí mít přímou souvislost s tématem práce samotné. Přestože rozhodující vědecký zájem vede doktoranda již na samém počátku studia k výběru a definici tématu disertační práce, širší odborně zájmové spektrum ho zpravidla motivuje i k tomu, aby se během studia alespoň dotýkal dalších oblastí a aby tyto zkušenosti zúročoval v publikační činnosti a v prezentaci na konferencích. Taková činnost vhodným způsobem utvrzuje nezbytný vědecký fundament doktoranda a potažmo přispívá i ke kvalifikovanému náhledu na stěžejní téma zpracovávané v disertační práci.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2013)
The course focuses on the acquisition and confirmation of knowledge in those areas what are directly connected with professional student’s interest. But they may not have a direct connection with the theme of his dissertation. Although the main scientific interest leads student at the very beginning of the study to the selection and definition of the scientific topic at the beginning of his studies, a wider range of professional interest motivates him also usually to deal with other topics. This matter is used at conferences or in journal studies and becomes a natural basis for scientific growth of students. Finally, it contributes to a qualified view on the main topic processed in the dissertation.
Literatura -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.10.2019)
Kulka, Jiří a kol.: Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha, SPN 1988. 93 s.
Janeček, Karel: Melodika. Praha, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1956. 203 s.
Janeček, Karel: Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava, Supraphon 1968. 244 s.
Nedělka, Michal: Z odkazu žáků Pavla Bořkovce.
Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha, SPN 1991. 55 s.
Kresánek, Jozef: Tonalita. 1. vyd. Bratislava, Opus 1983. 406 s.
Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice. 1. vyd. Praha, AMU 1998. 573 s.
Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. 1. vyd. Praha, Supraphon 1978. 659 s.
Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc 2000, s. 13 – 18.
Tvrzský, Jaroslav: K problematice statistické harmonické analýzy. In: Živá hudba, Praha 1973, s. 135 – 164.
Zenkl, Michal: Časová makrostruktura v hudbě a základní zákony jejího zapamatování. In: Živá hudba, IX. Praha 1986, s. 149 – 152.
Zenkl, Michal: Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha 1986, s. 143 – 148.
Zenkl, Michal: Příspěvek k metodice komplexního rozboru skladeb. In: Živá hudba, VIII. Praha 1983, s. 341 – 390.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.10.2019)
Kulka, Jiří a kol.: Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha, SPN 1988. 93 s.
Janeček, Karel: Melodika. Praha, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1956. 203 s.
Janeček, Karel: Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava, Supraphon 1968. 244 s.
Nedělka, Michal: Z odkazu žáků Pavla Bořkovce.
Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha, SPN 1991. 55 s.
Kresánek, Jozef: Tonalita. 1. vyd. Bratislava, Opus 1983. 406 s.
Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice. 1. vyd. Praha, AMU 1998. 573 s.
Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. 1. vyd. Praha, Supraphon 1978. 659 s.
Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc 2000, s. 13 – 18.
Tvrzský, Jaroslav: K problematice statistické harmonické analýzy. In: Živá hudba, Praha 1973, s. 135 – 164.
Zenkl, Michal: Časová makrostruktura v hudbě a základní zákony jejího zapamatování. In: Živá hudba, IX. Praha 1986, s. 149 – 152.
Zenkl, Michal: Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha 1986, s. 143 – 148.
Zenkl, Michal: Příspěvek k metodice komplexního rozboru skladeb. In: Živá hudba, VIII. Praha 1983, s. 341 – 390.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.10.2019)
Analýza vybraného hudebněpedagogického jevu v kontextu současného vzdělávání. Ústní prezentace problematiky a závěrů.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.10.2019)
Analysis of selected music-educational phenomenon in the context of contemporary education.Oral presentation of problems and conclusions.
Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.10.2019)
Hudební výchova a výchova umělecká
Principy vnímání hudby jako umění probíhajícího v čase
Vztah vnímání hudby a jazykového projevu
Hudební paradigma a syntagma v hudbení pedagogice
Tvar, forma, tektonika
Jazykové prostředky při verbalizaci kvalit, vlastností hudby a estetického prožitku
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.10.2019)
Music education and artistic education
Principles of perception of music as an art passing through time
Relationship of music perception and language expression
Music paradigm and syntagma in music pedagogy
Shape, form, tectonics
Language means in verbalization of qualities, properties of music and aesthetic experience
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.10.2019)
Analýza vybraného hudebněpedagogického jevu v kontextu současného vzdělávání. Ústní prezentace problematiky a závěrů.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.10.2019)
Analysis of selected music-educational phenomenon in the context of contemporary education.Oral presentation of problems and conclusions.