PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodické aspekty inkluzivní pedagogiky - OD0218012
Anglický název: Methodological aspects of inclusive education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Jiné [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Záměnnost : OPDS1S107B
Je záměnnost pro: OPDS1S107B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (07.01.2019)
Vytváření příznivých podmínek pro inkluzi na všech stupních vzdělávání zahrnuje změny ve školním prostředí, v didaktice a metodikách. Heterogenita dětí, žáků a studentů se stává žádoucí sociální formou, rozdílný výkon a rozdílné nadání jedince jsou vnímány jako přínos pro vzdělávací proces. V předmětu je tematizována filozofická podstata inkluzivního vzdělávání, jeho principy, hodnoty, cíle. Účastníci diskutují změny vnitřního prostředí školy, didaktiku a metodiky v procesu inkluzivní výuky, problematiku komunity a rodiny v kontextu inkluzivního vzdělávání.Pozornost je věnována metodickému zajištění tranzitů v kontinuu inkluzivního vzdělávání, hledání průniků inkluzivní a speciální pedagogiky, participačnímu výzkumu v oblasti vzdělávací a sociální inkluze. Na základě individuálního zájmu účastníků mohou být analyzovány inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (07.01.2019)

Cílem předmětu je seznámit  účastníky s etickým, pragmatickým a zejména metodickým diskurzem inkluzivního vzdělávání.  Na příkladech z tuzemska i zahraničí jim představit společné definiční znaky inkluzivního vzdělávání a jejich odraz v metodice inkluzivního vzdělávání. 

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (07.01.2019)

ADAMUS. P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy.Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik Centrum empirických výzkumů, 2015, 978-80-7510-190-7.

RAMBERG, A. LÉNÁRT,  A. WATKINS (eds.) European Agency Statistics on Inclusive Education: 2016 Dataset Cross-Country Report.European Agency for Special Needs and Inclusive Education, Odense, Denmark, 2018, 978-87-7110-776-0. Dostupné z  www.european-agency.org

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I.  Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing,a.s., 2010, ISBN 978-80-247-3070-7.

KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ J.(eds.) Diversita a diferenciace ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.

KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (07.01.2019)

Zvládnutí studia povinné literatury a zpracování písemné práce.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (07.01.2019)

Předmět je vyučován formou kontaktní výuky ( diskuzního semináře)  v rozsahu 2-3 hodin, se zaměřením na témata:

1. definiční okruhy "education for all" a "school for all";

2. celospolečenský přínos inkluzivního vzdělávání ve smyslu rozvoje lidských zdrojů;

3. paradigma změny (teorie změny) v prostředí vzdělávací instituce

4. odraz třídimenzionální didaktiky v metodice inkluzivní pedagogiky

5. hodnocení kvality inkluzivního vzdělávání 

6. inkluzivní podpora v době přechodů ve vzdělávací dráze jedince

7. inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání

Následuje samostatná práce účastníka zaměřená na sběr dat, rešerši a zpracování písemné studie v rozsahu 6-8  týdnů a její obhajoba.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (07.01.2019)

Podmínkou úspěšného zakončení předmětu je zpracování písemné studie v rozsahu 12ti až 15ti stránkového wordovského dokumentu a její obhajoba. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK