PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie speciální pedagogiky - OD0218008
Anglický název: Methodology of Special Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.10.2018)
Kurz je zaměřen na specifické aspekty metodologie empirického výzkumu ve speciální pedagogice, výzkumné techniky a metody se zaněřením na konkrétní úkoly doktorandova úkolu.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.10.2018)

     VÝCHODISKA EMPIRICKÉHO VÝZKUMU + KVANTITATIVNÍ VÝZK.

Doporučuji velmi
( Zpřístupňuje to podstatné a jasně, teorii i na  příkladech, dostatečně široké):
FELGR, Jaroslav, Praktická metodologie vědy https://www.flegr.com/prakticka-metodologie-vedy/
Obsahuje videopřednášky (http://web.natur.cuni.cz/flegr/praktmet.html).

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004, ISBN 80-7178-820-1.  
   Ukazuje účely a souvislosti, objasnňující úvody a shrnutí u každého tématu. Obsahuje příklady.

KERLINGER, F.N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972, 708 str. 
    VYNIKAJÍCÍ UČEBNICE. OBSÁHLÁ. (Nutno studovat pořadě.) ZDROJ VŠECH OSTATNÍCH.

GAVORA, Peter a kol. 2010. Elektronická učebnica  pedagogického výskumu.[online]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2010.
Dostupné na: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ ISBN 978–80–223–2951–4., SROZUMITELNÁ, UCELELNÁ, STRUČNÁ

    KVALITATIVNÍ:

HENDL, J.  Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : ALBERT, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

CRESWELL, J.W. (2007) Qualitative Inquiry and Research Design : Choosing Among Five Approaches. 2nd Edition. California : Sage Publications. ISBN 978-1-4129-1606-6.
SILVERMAN, D. (2001) Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd Edition. London : SAGE Publications. ISBN 07619 6865 5.

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.10.2019)

Obsahem předmětu je příprava doktorandů na zpracování disertační práce s výzkumným zaměřením - orientace v postupu vědeckovýzkumné práce a metodologická příprava. Stanovení problému, informační příprava, teoretické zvládnutí tématu, formulace výzkumných otázek. Obsah a metodika výzkumu, volba výzkumných metod a technik ve speciální pedagogice. Forma výzkumné zprávy. Požadavky na disertační práci z hlediska obsahu, formy a správnosti jazyka i stylu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.10.2019)

Zpracování studie k vlastnímu výzkumu v rozsahu min. 15 stran. Obsah a metodika výzkumu - teoretický úvod a návrh vlastního výzkumu,  formulace výzkumných otázek, volba výzkumných metod a technik. Obhajoba studie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK