PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Qualitative Methods in Educational Research - OD0133016
Anglický název: Qualitative Methods in Educational Research
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 25/0, Jiné [HS]
Rozsah za akademický rok: 25 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (18)
letní:neurčen / neurčen (18)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Patří ke studentské práci typu: disertační práce
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (23.10.2018)
Studenti budou v návaznosti na Úvodní teoreticko-metodologický kurz seznámeni se základními teoretickými a metodologickými východisky kvalitativního výzkumu. Kurz bude specificky zaměřen na strategii případové studie a v jejím rámci budou vysvětleny hlavní metody shromažďování dat - pozorování a rozhovory, včetně způsobů pořizování záznamů. (Pro cvičení v kurzu budou využity videozáznamy výuky a záznamy rozhovorů s učiteli pořízené ve vícepřípadové studii školy v Centru základního výzkumu školního vzdělávání.) V průběhu distanční části kurzu budou účastníci provádět vlastní sběr dat. Součástí kurzu bude zpracování dat a jejich analýza. Studenti budou seznámeni s postupy kódování textu v softwarovém prostředí pro kvalitativní analýzu (MAXQDA). Při prezenčních setkáních i v e-learningovém prostředí povedou účastníci průběžný diskurs o svých badatelských zkušenostech, který bude završen závěrečnou konferencí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (18.11.2018)

Following the Introductory Theoretical-Methodological Course, the students will be introduced to the basic theoretical and methodological foundations of qualitative research. The course will specifically focus on the case study strategy, explaining the main methods of data collection – observation and interviews, including methods of making records. During the distance part of the course, the participants will conduct their own data collection. The course will also include data processing and analysis. The students will be presented with the procedures of text encoding in the software environment for qualitative analysis (MAXQDA).

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (18.11.2018)

Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak : Sage, 2005.
Huberman, A. M., Miles, M. B. Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. Thousand Oak : Sage, 1994.
Maxwell, J. A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks,: Sage, 1996.

 

Online zdroje:

http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs

http://www.qualitativeresearch.uga.edu/QualPage/

http://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/IJQM/index

http://www.esds.ac.uk/qualidata/about/introduction.asp

http://www.nova.edu/ssss/QR/qualres.html

Metody výuky - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (18.11.2018)

The instruction will be provided on the specified dates in the form of full-time block teaching and distance learning in the Moodle e-learning environment. Both in personal meetings and in the e-learning environment, the course participants will hold a systematic discourse about their research experience.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (18.11.2018)

Presentation and discussion of the students’ own qualitative research at the final meeting.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (18.11.2018)

Topics:

1.     Characteristics of the strengths and weaknesses of the qualitative approach in comparison with quantitative research, combined research possibilities; planning process of qualitative research (objectives, conceptual and theoretical frameworks, formulation of research questions).

2.     Ensuring the quality of research (credibility and validity, transferability, reliability, dependability); ethical questions and their solutions (ensuring the safety of research participants, confidentiality, informed consent).

3.     Specifics of different strategies of qualitative research (grounded theory, case study, ethnographic and biographical approaches); multiple case studies of school as a concrete example of the application of one of the strategies of qualitative research.

4.     Data collection methods (field notes; participant and non-participant observation; in-depth interview, focus groups; technical aspects of data collection).

5.     Qualitative data analysis (transcription, various approaches to coding, using software tools; categorization and interpretation of results); writing research reports (interim records, database creation, quoting the participants’ opinions, preparation of reports for publication).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK