PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Evropská studia pro pedagogy - OD0133002
Anglický název: European Studies for Educionalists
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 32/0, Jiné [HS]
Rozsah za akademický rok: 32 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Patří ke studentské práci typu: disertační práce
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.01.2013)
Cíle: Seznámit studenty s evropskými procesy, strategiemi a dokumenty v oblasti vzdělávání, prohloubit znalosti kontextu vývoje, proměn a trendů v evropských vzdělávacích systémech, zdokonalit dovednosti práce s evropskými databázemi a kriticky interpretovat data.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.01.2013)

Doporučená literatura*:

Peterková, J. (2001) Kulturní politika jako významný faktor jednoty Evropy. Praha VŠE.

Brock, Colin, Tulasiewicz, Witold (Eds) (1994) Education in a Single Europe. London: Routledge.

Malá encyklopedie Evropské unie (1997) Praha: Ústav mezinárodních vztahů.

Key data on Education (2012) Brussels, EURYDICE. Dostupné též na webu.

Hörner, W. aj. The Education Systems of Europe (2007) Dordrecht: Springer.

 __________________________________________________________________________

* Studenti dostávají aktualizovaný seznam studijní literatury a informačních zdrojů, včetně webových stránek, při zahájení kurzu.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.01.2013)

Forma a rozsah výuky:

Kurz je organizován ve formě blokové výuky v rozsahu 32 hodin, v průběhu akademického roku se jedná o 4 dny přímé výuky. Součástí kurzu jsou individuální konzultace. Všichni účastníci zpracovávají a prezentují seminární práci na vybrané téma.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.01.2013)

Způsob ukončení:

Kurz je ukončen zkouškou a diskusí k tématu seminární práce.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.01.2013)

Obsah:

1. Historický kontext vzdělávání v Evropě

Evropské hodnotové paradigma, vývoj evropského civilizačního okruhu, integrační proces, Evropa v globálním kontextu.

 

2. Evropská unie a její problémy

Instituce a společné politiky, ČR a EU, čtyři svobody, koncept evropského občanství.

 

3. Vzdělávací politika v Evropské Unii

Vývoj vzdělávací politiky v průběhu integrace, cíle, principy a politické priority ve vzdělávání, koncept evropské dimenze, Bílá kniha o vzdělávání, Boloňský proces, Lisabonská strategie a klíčové kompetence, referenční rámce a program ET 2020.

 

4. Kulturní rozmanitost Evropy a vzdělávání

Kulturní identita, jazyky v Evropě, jazyková politika EU a Rady Evropy, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, vzdělávání menšin, koncepty a problémy multikulturní výchovy a vzdělávání.

 

 5. Vzdělávací systémy v Evropě

Vývoj a typologie vzdělávacích systémů, ISCED, společné znaky vzdělávacích systémů v Evropě, divenzita struktury, vybrané problémy vzdělávacích systémů, specifika transformace vzdělávání postkomunistických zemí střední Evropy.

 

6. Trendy ve vzdělávání v Evropě

Systematické monitorování vzdělávání, indikátory, aktuální data, a  jejich interpretace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK