PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aspekty systémů otevřené výuky - OD0119003
Anglický název: Teaching approach to open educational systems
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
Cílem předmětu je doplnit a systemizovat vědomosti doktorandů týkající se didaktických východisek aplikací vzdělávacích virtuálních systémů otevřené výuky, jejich didaktických funkcí v různých pedagogických situacích pro podporu poznávacího procesu a v procesu učení žáků a způsobů evaluace. Úkolem předmětu je postihnout didaktický rozměr přístupů k podpoře učení s využitím počítačových sítí (včetně sítí sociálních) a zhodnocení jejich edukačního potenciálu. Obsahově se předmět dotýká klíčových pojmů souvisejících s touto tematikou (e+learning, virtuální vzdělávací prostředí, otevřená výuka, výukový objekt, kolaborace, pedagogická komunikace, e-portfolio, e-didaktika, OER, LOR, aj.), teorií učení v počítačových sítích, didaktických aspektů technologických řešení prostředí pro kolaboraci, sdílení poznatků, pedagogickou komunikaci, zpětnou vazbu a evaluaci výsledků učení s využitím e-portfolia. Předmět se zaměřuje také na otázku digitálního obsahu, zejména pak problematiku Open Educational Resources, tvorbu digitálního obsahu komunitami a sdílení digitálního vzdělávacího obsahu. Předmět se opírá o nejnovější poznatky mezinárodních výzkumů zabývajících se přínosem počítačových sítí a virtuálních platforem otevřené výuky v edukaci žáků a jejich hodnocením včetně evaluace výukových objektů jako základních jednotek e+learningových vzdělávacích aktivit, o výsledky výzkumů identifikujících hlavní problémy a vymezujících strategie dalšího vývoje systémů otevřené výuky pro potřeby školního vzdělávání.
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání, Kladno : AISIS, 2003, ISBN 80-239-0106-0. Dostupný z WWW: .
COLLIS, B. Tele-learning in a Digital World. The Future of Distance Learning. Thomson, 1997.
COLLIS, B., MOONEN, J. An on-going journey: Technology as a learning workbench [on-line]. [cit. 12.9.2009]. University of Twente, Enschede, The Netlerlands, 2005. Dostupné na: http://www.bettycollisjefmoonen.nl/rb.htm.
ČERNOCHOVÁ, M. Příprava budoucích učitelů na e-instruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X.
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na:
DOWNES, S. E-learning 2.0. Educadion and Technology in Percpective. eLearning Magazine. [New York, USA]: Association for Computing Machinery, 2005 Dostupné na: .
DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft. http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65
KALHOUS. Z., OBST.O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
KULIČ,V. Člověk, učení, automat. Praha : SPN 1984.
KULIČ,V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia 1992. ISBN 80-200-0447-5.
LIVINGSTONE, S., HADDON, L. (Eds.) Kids Online. Opportunities and risks for children. The Policy Press, 2009.
OLCOS (2007) Open Educational Practices and Resources. OLCOS Roadmap 2012. Edited by Guntram Geser, Salzburg Research. EduMedia Group, 2007. Available on www.olcos.org/cms/upload/docs/olcos_roadmap.pdf.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
SAK, P., MAREŠ, J., NOVÁ, H., RICHTER, V., SAKOVÁ, K., SKALKOVÁ, J. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007.
Sborníky konference SCO o elektronické podpoře výuky. Masarykova Univerzita, Brno.
SCHNEIDER,D.K. a kol. Working paper on the Conception and implementation of rich pedagogical scenarios through collaborative portal sites [on-line]. [cit. 1.11.2009]. Version 0.8, 2003 Dostupné na: http://tecfa.unige.ch/proj/seed/catalog/docs/sevilla03-schneider.pdf
STRUDLER, N., WETZEL, K. Electronic Portfolios in Teacher Education [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na http://coe.nevada.edu/nstrudler/epstudy.html

Portály:
CALIBRATE. http://calibrate.eun.org/ww/en/pub/calibrate_project/home_page.htm
E-learning. http://agelesslearner.com/intros/elearning.html
E-learning na MU. http://www.phil.muni.cz/elearning/odkazy.php
ElfEL. http://www.eife-l.org/
LRE Portal (http://lreforschools.eun.org/LRE-Portal/Index.iface)
MELT. http://info.melt-project.eu/ww/en/pub/melt_project/welcome.htm
MERLOT. http://www.merlot.org/merlot/index.htm
Metodický portál DUM (http://rvp.cz/)
O4E. http://o4e.iiscs.wssu.edu/xwiki/bin/view/Blog/About
OER Commons (http://www.oercommons.org/)
SMETE (http://www.smete.org/smete/)


Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)

Požadavky ke zkoušce

  • Znalosti z probíraných témat problematiky E-learning ve školní praxi.
  • Obhajoba navrženého moodle kurzu
Sylabus -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2010)

ÚVOD

Teoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojmy modely učení, řízené učení, interakce řídícího systému s řízeným systémem, otevřený systém, e-learning, e+learning.

E-LEARNING JAKO MODEL OTEVŘENÉ VÝUKY VE ŠKOLNÍ PRAXI

Možnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Základní pojmy (programované učení, e-learning, výukové programy, on-line formy výuky, on-line podpora výuky, blended learning, výukový objekt, úložiště výukových objektů, aj.). Edukační procesy podporované ICT.

Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.

TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKY VE ŠKOLE

Práce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Výhody a nevýhody. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce.

Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace (např. chat, videokonference) při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Výhody a nevýhody.

Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení. Výhody a nevýhody.

TEORETICKÉ PŘÍSTUPY K MODELOVÁNÍ VIRTUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH SYSTÉMŮ

Standardy pro vývoj virtuálních vzdělávacích prostředí. IEEE standardy. Model LTSA.

POČÍTAČOVÉ EDUKAČNÍ SYSTÉMY PRO ŘÍZENÍ ŽÁKOVA UČENÍ

Modelové ukázky komerčních a Open Source systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.

ZÁKLADY PRÁCE S MOODLE

Základní charakteristiky a možnosti Moodle z hlediska různých skupin uživatelů.

Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle.

NÁVRH SCÉNÁŘE

Návrh scénáře elearningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka.

Kritéria pro hodnocení elearningových kurzů.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)

Požadavky k zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích
  • splnění úloh v on-line podpoře výuky
  • splnění úkolů zadaných na seminářích (tvorba slovníku, projekt, videokonference, Khan Academy)
  • vypracování Moodle kurzu na vybrané téma v odpovídající kvalitě

Požadavky ke zkoušce

  • Znalosti z probíraných témat problematiky E-learning ve školní praxi.
  • Obhajoba navrženého moodle kurzu
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK