|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (14.01.2019)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (14.01.2019)
Základní literatura
CACH, Josef. Otakar Kádner: pedagogika, školství a jejich dějiny.Praha :Státní pedagogické nakladatelství, 1981. ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko- vychovatelský odkaz Jana Komenského. Praha: Academia, 1989. ČSN ISO 690. HERBART, Johann Friedrich. J.F.Herbart a jeho pedagogika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977. LINDNER, Gustav Adolf, DVOŘÁk, Karel a CACH, Josef. G.A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970 PATOČKA, Jan. Filosofické základy Komenského pedagogiky. In Komeniologické studie . Praha : Oikúmené, 1997, s. 164-231. ISBN 80-86005-52-6. KASPEROVÁ, Dana. Československá obec učitelská v kontextu reformy vzdělávání učitelů a reformy školy. Praha: Academia, 2018. ISBN 978-80-200-2860-0. UHLÍŘOVÁ, Jana. Problémy československé školské reformy v meziválečném období I., II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-196-6. VÁŇOVÁ, Růžena. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
Rozšiřující literatura:
CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie I.-III. Brno : Novina, 1938-1940. Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu (prezentace školství a vzdělanosti). Edit. KASPER, Tomáš, PELCOVÁ, Naděžda, SZTOBRYN, Slawomir. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2286-6. UHER, B. Nové školy v předválečném Československu. Praha: UK, 1971. VÁŇOVÁ, R. Úsilí československého učitelstva o školskou reformu. Pokusné školy 20. let. Pedagogika,1992, 42, 2, 251-258. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (14.01.2019)
Zkouška bude mít podobu diskuze vyplývající ze seminární práce. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (14.01.2019)
Obsah: • Kořeny a předpoklady tradice české školy (J. A. Komenský, česká komeniologie) • Důrazy osvícenství, význam racionalismu pro rozvoj výchovného kontextu • Význam J. F. Herbarta pro výchovu 19. století a rozvoj paradigma herbartistické školy, český herbartismus • Principy a projevy reformního hnutí • Meziválečné československé reformní hnutí (legislativa, boj o reformu školy, učitelské organizace) • Zvrat kontinuity české výchovné tradice (1939-1945, 1948-1989) |