PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Primární pedagogika - OD0115001
Anglický název: Primary Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 22 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Patří mezi: PVP Pedagogika - PedF
Záměnnost : OPDQ1P121B
Je záměnnost pro: OPDQ1P121B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (10.02.2023)
Kurz je zaměřen na klíčová témata primární pedagogiky: zejm. na dítě orientované pojetí primární pedagogiky; osobnostně rozvíjející pojetí primárního vzdělávání; pojetí primární školy a primárního vzdělávání v historicko-srovnávací perspektivě; role učitele ve společném vzdělávání, pedagogická diagnostik, proměny výuky ve vybraných oblastech, např. rozvoj čtenářské gramotnosti; alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty z hlediska teoretických východisek i reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (10.02.2023)

Cílem předmětu je orientovat doktorandy v klíčových tématech primární pedagogiky z hlediska teoretických východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (10.02.2023)

 

Doporučená literatura:

SPILKOVÁ,V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005, 311 s.ISBN 80-7178-942-9.

SPILKOVÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: PedF UK 1997. 121 s. ISBN 80-86039-41-2.

WILDOVÁ, Radka et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9.

HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha:UK v Praze-PedF, 2010.166 s. ISBN978-80-7290-468-6.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5.

TOMKOVÁ, A. a kol. Spolupráce učiele s dalšími odborníky v realite společného vzdělávání. České Budějovice: JČU PedF, 2020. ISBN 978-80-7394-842-9.   

Další literatura bude doporučena v průběhu kurzu vyučujícími.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (10.02.2023)
Forma a rozsah výuky: 1 semestr, 12 hodin přednášek, přibližně 20 hodin individuálních konzultací, 15 hodin samostudium.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (10.02.2023)
Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (10.02.2023)

Obsah:

 

1.     Současné pojetí vzdělávání žáků v primární škole-cíle, aktuální problémy k řešení, dokumenty na úrovni státu a škol.

2.     Čtenářská a písařská gramotnost a její rozvoj (historie, srovnávací mezinárodní výzkumy). 

3.     Učitel ve společném vzdělávání na 1. stupni ZŠ (specifičnost, spolupráce s asistentem pedagoga, profesními rolemi a odborníky, rodiči), etika profese.

4.     Didaktika 1. stupně ZŠ: plánování a hodnocení výuky v diverzifikované třídě (konstruktivistické postupy, badatelství …), řízení třídy.

5.     Inovativní vzdělávací strategie, pedagogická diagnostika. 

 

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (10.02.2023)
Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK