PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Využití didaktických metod a různých způsobů pojetí výuky biologie v praxi - OD0102137
Anglický název: Use of Didactic Methods and Various Ways of Conception of Biology Teaching in Practice
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Záměnnost : OPDB1B054B
Je záměnnost pro: OPDB1B054B
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)
Cílem kurzu jsou různé přístupy k analýze výukových situací o ohledem na využití vybraných didaktických metod a způsobů pojetí výuky přírodopisu a biologie a kritické zhodnocení jejich výhod a nevýhod při použití v praxi.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)

ALTMANN, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.

ŘEHÁK, B. Vyučování biologii. Praha: SPN, 1965.

PAVLASOVÁ, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

PAVLASOVÁ, L., HROUDA, L., TEODORIDIS, V., ANDRESKA, J., ŘÍHOVÁ, D., VANČATA, V., NOVOTNÝ, P., ŘEZNÍČEK, J., NOVOTNÁ, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.

PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, 140(1), s. 30 – 36.

PAVLASOVÁ, L. (2017). Komár sedne, bodne, saje aneb skupinové opakování orgánových soustav členov­ců. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 259-266). Brno: Masarykova univerzita.

JÁČ, M. Stavba kostry obratlovců: pozorování a porovnávání ve výuce přírodopisu. Komenský, 2015, 140(3), s. 33 – 41.

JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

SLAVÍK, J. Biologie: Taxonomie měkkýšů aneb jak stavba těla odpovídá životnímu prostředí. In: JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

PODROUŽEK, L. Integrovaná výuka na základní škole, Fraus, Plzeň 2002

KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála 1995.

URBANOVSKÁ, E. Možnosti využití metod a principů RWCT. In: Historie a škola VI. Praha, ÚIV, 2009.

Časopis Kritické listy: Čtvrtletník pro kritické myšlení na školách

Školní vzdělávací programy vybraných škol

Učebnice pro integrovanou výuku přírodních věd – např. nakladatelství Fraus

Učebnice pro systematickou výuku přírodopisu – nakladatelství Fraus, Prodos, SPN, Natura, Scientia

Učebnice pro ekologickou výuku přírodopisu – nakladatelství Fortuna

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

rozprava nad průběžně zadanými úkoly, znalosti v rozsahu sylabu kurzu

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)

Obsahem kurzu jsou hospitace/videohospitace ve výuce přírodopisu a biologie na vybraných školách (českých klasických i alternativních, mezinárodních v ČR, případně zahraničních) s rozdílným pojetím výuky (systematická, ekologická, integrovaná apod.) nebo používající rozdílné přístupy k výuce (využití metody kritického myšlení, BOV apod.), kritické porovnání a zhodnocení provedeného pozorovaní. Předmět je realizován formou individuálních konzultací a samostatné práce studentů.

1. setkání: metody, formy a způsoby pojetí výuky přírodopisu, způsoby rozboru výukových situací; úkol: volné reflexe zadaných výukových situací včetně návrhů alternativ

2. setkání: diskuse nad zpracovanými reflexemi s ohledem na rozvoj profesního vidění studenta, úkol: reflexe zaměřené na vybrané oborově didaktické jevy

3. setkání: diskuse nad zpracovanými reflexemi, zkouška

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)

hospitace/videohospitace na vybrané škole/školách, písemná reflexe z pozorování výuky a její prezentace na semináři

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK